Skip to main content
Flere barn sitter ved siden av hverandre på en gressplen, de måper og smiler mot noe utenfor bildet.

Vårt oppdrag

Kulturtanken får mandatet sitt fra Kultur- og likestillingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet i årlige tildelingsbrev.

Overordnede mål for Kulturtanken 2025

Fra tildelingsbrevet:

Bevilgningene til Kulturtanken og til barne- og ungdomstiltak skal bidra til at alle barn og unge får et kunst- og kulturtilbud av høy kvalitet, uavhengig av bakgrunn, bosted og økonomiske ressurser, og til at barn og unge skal ha mulighet til å delta i fritidsaktiviteter.

Målene for Kulturtankens virksomhet ble revidert i 2023 på bakgrunn av evaluering og er lagt til grunn for styring av virksomheten i 2024. Målene videreføres i 2025.

Kulturtanken skal på denne bakgrunn:

  1. Bidra til at barn og unge får oppleve, delta i og skape kunst og kultur på fritiden
  2. Fremme en kunnskapsbasert utvikling av kunst- og kulturtilbudet for barn og unge
  3. Utvikle Den kulturelle skolesekken (DKS) i tråd med de nasjonale målene for ordningen
  4. Videreutvikle samarbeidet om DKS mellom kultursektoren, utdanningssektoren og forvaltningsnivåene
  5. Sørge for effektiv og god forvaltning og styringsstruktur

Målene skal bidra til å nå de overordnede målene for politikkområdet, jf. Prop. 1 S (2024–2025), og de nasjonale målene for Den kulturelle skolesekken.

Målene for Kulturtanken skal følges opp gjennom følgende styringsparametere (hvilke(t) mål styringsparameterne er knyttet opp mot er angitt i parentes):

  1. At Kulturtanken tilrettelegger for dialog og samordner innsats på barne- og ungdomskulturfeltet (1, 2, 3, 4)
  2. At Kulturtanken gir faglige råd for å utvikle den statlige politikken på barne- og ungdomskulturområdet, og bidrar med faglig innsikt i offentlig debatt på sine ansvarsområder (1, 2, 3)
  3. At Kulturtanken stimulerer til utvikling av og tilgjengeliggjør forskning på kunst- og kulturtilbudet for barn og unge (2, 3)
  4. At Kulturtanken legger til rette for diskusjon av ulike kvalitetsforståelser i tilknytning til barne- og ungdomskultur og DKS (1, 3 og 4)
  5. At Kulturtanken bidrar til barn og unges medvirkning i utvikling av barne- og ungdomskultur og til elevmedvirkning i DKS (3 og 4)
  6. At Kulturtanken styrker arbeidet med samisk språk og samisk kultur, minoritetsspråk og minoritetskultur i DKS-ordningen (3, 4)
  7. At Kulturtanken arbeider for felles eierskap til DKS-ordningen i kultursektoren og utdanningssektoren (3 og 4)
  8. At Kulturtanken videreutvikler nasjonale fellesløsninger for DKS i dialog med utøvere/ kunstnerorganisasjoner, fylkeskommuner og kommuner (3, 4 og 5)
  9. At Kulturtanken bidrar til å spre kunnskap om gode, lokale modeller for kunst- og kulturtilbud til barnehagebarn, og til kunnskapsutvikling om hvordan kunstmøter best kan fungere for aldersgruppen (2, 3 og 4)
  10. At tilskuddsmidler til barne- og ungdomstiltak og ordningene Inkludering i kulturliv og DKS videreutvikles i tråd med oppdraget og forvaltes i tråd med formål og regelverk (1, 3 og 5)
  11. At Kulturtanken utvikler og fornyer kompetanse i organisasjonen på prioriterte felt (5)

Last ned tildelingsbrevet (pdf)

Se også nasjonale mål for Den kulturelle skolesekken