Heddadagene 2025: Hvordan kan vi sikre nasjonal formidling av scenekunst til barnehagebarn?
Sammen med Unge Viken Teater, Tigerstadsteatret og Scenekunstbruket inviterer vi rundbordsamtale på Det Norske Teatret 10. juni.
I tildelingsbrevet for 2024 fikk Kulturtanken i oppdrag å spre kunnskap om gode, lokale modeller for kunst- og kulturtilbud til barnehagebarn, og å bidra til kunnskapsutvikling om hvordan kunstmøter best kan fungere for aldersgruppen.
Som første del i dette arbeidet har vi kartlagt data i DKS-portalen, der fylker og kommuner kan registrere om deres DKS-aktiviteter inkluderer barnehagebarn. Vi har også hentet inn kunnskap om ulike tilbud direkte fra enkelte kommuner og leverandører.
Disse dataene danner grunnlaget for det som overordnet kan grupperes i fem modeller for kunst- og kulturtilbud til barnehagebarn i alderen 3-6 år.
1. DKS-tilknyttede modeller
Vestfold, Telemark og Trøndelag fylkeskommune tilbyr produksjoner tilpasset barnehagebarn. Noen av dem er egne produksjoner for barnehager, og noen av dem er DKS-produksjoner for småskolen som tilpasses barnehagebarn. Arrangementene kan foregå i barnehagen og småskolen.
Det tilbys produksjoner innen musikk, scenekunst og litteratur.
- I Vestfold og Telemark ble det gjennomført 274 arrangementer for 8 000 barnehagebarn i 2024, inkludert forestillinger som «Bibliotek-Karens bibliotek».
- Trøndelag arrangerer turneer med forestillinger som «Askeladden på nye eventyr» tilpasset barn fra barnehage til videregående skole.
Flere kommuner har ulike tilbud med ulike navn som for eksempel Den kulturelle bæremeisen i Bergen og Porsgrunn, Den kulturelle sandkassa i Vennesla og Den kulturelle parkdressen i Oslo. Disse inneholder flere ulike uttrykk som billedkunst, teater, dans, litteratur og musikk, og arrangeres i barnehager, bibliotek og andre arenaer.
Det er opprettet kulturkontakter i hver barnehage som bruker DKS-portalen som informasjonskanal. På denne måten får personalet tilgang til relevant pedagogisk materiell tilpasset den enkelte produksjonen barna skal få oppleve.
2. Kulturskolebaserte modeller
Kulturskoler i 153 kommuner tilbyr blant annet musikk, dans og visuell kunst til barnehager. Noen kulturskoler inkluderer også ulike kompetansetiltak for barnehagepersonalet.
Kulturskolene sikrer kvalitet og kontinuitet i tilbudet, med kulturskolelærerne som sentrale ressurspersoner i arbeidet.
- I Lørenskog og Fjord kulturskoler har kulturskolelærere ansvar for kompetansetiltak til barnehagepersonale.
- Trondheim kulturskole har ansvar for både «Den kulturelle barnehagesekken» og Den kulturelle skolesekken. Programutvelgelse av innholdet gjøres i samarbeid med barnehagelærer og DKS-planleggere i Trondheim kommune. I tillegg gjennomføres det årlige fagdager og ulike kompetantansetiltak 2 – 3 ganger i året for å styrke de estetiske opplevelser for barn.
- Kulturskolen i Fredrikstad har etablert 15 «Kulturbarn-barnehager». Her gjennomfører kulturskolelærere flere besøk for samme barnegruppe. Det er tett samarbeid med personalet i barnehagene.
3. Modeller for skolestartere
Flere kommuner organiserer tilbud spesielt rettet mot 5-åringer.
Tilbudene legger vekt på overgangen fra barnehage til skole og styrker barnas trygghet og identitet.
- Ringsaker kommune har «Karusellkoret» der 350 barn fra ulike barnehager samles for å synge lokale sanger med fremtidige klassekamerater.
- I Lillehammer kommune opplever skolestartere lokale kunstverk og folkemusikk gjennom «Med øre for kunsten» i samarbeid med Lillehammer Kunstmuseum. Barna deltar også på malerverksted og skaper egne kunstverk.
4. Bibliotekbaserte modeller
Flere kommuner har et samarbeid mellom barnehagene og folke- og fylkesbibliotekene, der barnehagebarna besøker bibliotekene.
Der får de oppleve både lesestunder og forestillinger. Tilbudene utvikles både av biblioteket, men også i samarbeid med kulturskolen og barnehagene.
- Nordland fylkesbibliotek har «Tøyveskebiblioteket» som lar barnehager låne bøker i spesialdesignede bærenett, noe som kan styrke barns tilgang til bøker der bibliotekene ligger langt unna.
- Øvre Eiker kommune har «BokBamsen» som besøker barnehager med bøker, samt etablerte barnehagebibliotek hvor foreldre og barn kan låne bøker.
5. Andre modeller
En regional modell er Unge Viken Teater, som tilbyr forestillinger for 13 000 barn i 311 barnehager årlig. Produksjonene lages med pedagogisk materiell i tråd med barnehagens rammeplan.
Vår kartlegging viser stor variasjon av lokale modeller med hensyn til kunstnerisk innhold, organisering og hvem i kommunen som har ansvar for hva.
Veien videre
Kartleggingen viser stor variasjon i tilbudene, noe som er forventet siden de er tilpasset lokale behov og forankret i kommunale planer. Eksemplene viser hvordan kommuner, kulturskoler og andre aktører samarbeider for å skape kunst- og kulturopplevelser for de minste.
Flere av fylkeskommunene og kommunene finansierer ofte tilbudene på tvers av ulike interne avdelinger. Noen av prosjektene som tilbys har fått støtte av Sparebankstiftelsen og privat næringsliv i lokalmiljøet.
I 2025 fortsetter Kulturtanken å kartlegge tilbudet for de yngste, med særlig vekt på barn under tre år. Dette vil bidra til videre kunnskapsutvikling om kunstmøter for barnehagebarn.
Fakta om barnehager i Norge
Antall barnehager: 5314
Antall barn 0 - 3 år: 154 662
Antall barn 4 - 6 år: 112 254
Totalt antall barnehagebarn: 266 916
Kilde: SBB (Åpne barnehager er ikke inkludert)
Oppsummert fra DKS-rapportering om barnehagebarn
Samarbeider DKS i kommunen med barnehagene?
Fra 2020 til 2023 har antall kommuner som samarbeider med DKS i kommunen og barnehagene økt.
I 2020 svarte 51 kommuner at de samarbeidet. Dette utgjør 14 prosent av alle kommuner.
I 2023 svarte 141 kommuner det samme. Dette utgjør 38 prosent av alle kommuner.
Samarbeider Kulturskolen i kommunen med barnehagene:
Fra 2020 til 2023 har antall kommuner som samarbeider med kulturskolen og barnehagene økt.
I 2020 foregikk dette samarbeidet i 106 kommuner dvs. 30 prosent av alle kommuner.
I 2023 hadde samarbeidet økt til 153 kommuner dvs. 42 prosent av alle kommuner.
Utøvere som svarer at forslaget de har levert kan egne seg for barnehagebarn:
2022: 200 av 2411 (8%)
2023: 281 av 2632 (11%)
2024: 309 av 2648 (11,5%)
Kilde: DKS-rapportering 2020 - 2023, og innleverte forslag i portalen 2022 - 2024.
Les mer

Innspill til kunst- og kulturtilbud for barnehagebarn
Innspill fra Kulturtanken, oversendt Kulturdepartementet.

Kunst og kultur for de minste
11. november 2020 gikk Kulturbarn-konferansen av stabelen som en videokonferanse. Les mer og se opptak fra dagen her!

Kulturbarn-kommuner valgt!
Hele 42 kommuner har søkt om å få bli Kulturbarn-kommune. Nå er seks kommuner valgt ut i prosjektet som skal styrke kunst og kultur til de yngste barna i kommunen.