
Fagsamtaler om DKS i VGS
Velkommen til samtaler om hvordan vi kan løfte Den kulturelle skolesekken i videregående skole.
Elever fra Etterstad vgs. på Kulturfest Tøyen 2022. Foto: Trine Ruud Grønningen/Kulturtanken
Kulturtanken inviterer til årlige fagsamtaler mellom kunst- og kulturfeltet og utdanningsfeltet for å diskutere spørsmål knyttet til videregående skole og Den kulturelle skolesekken.
Tema for dagen
Elevmedvirkning som en drivkraft for et relevant DKS-tilbud.
- Kan elevmedvirkning gjøre DKS- tilbudet enda mer relevant for elevene i videregående skole?
- Hva skjer når elevene får være med å forme tilbudet? Kan elevenes preferanser være en motsetning til kunstnerisk kvalitet, eller vil fagfolk bli overrasket over elevenes vurderinger?
- Velger de innhold som utfordrer eller går de bare for underholdningsverdi, det trygge, det som ligner på tilbud de oppsøker selv? Og i så fall: er det noe galt i det?
Foreløpig program
- Velkommen
- Ungdommens kritikerpris
Petra Helgesen (Foreningen!Les) og kritikerfadder Gro Jørstad Nilsen - Elevmedvirkning i opplæringsloven og læreplanverket
- Rundebordsamtaler
- Lunsj
- Ressursgruppe for elever og lærarar i videregående skole
Anne Hermansen (DKS Telemark) og Bø vgs. - Kunstneres perspektiver på elevmedvirkning
Maria Almås Frantzen og Ruth Hol Mjanger - Om medvirkning
Emilie Schei (Kulturtanken) - Rundebordsamtaler
Programmet oppdateres.
Frist for påmelding: torsdag 16. mai.