Skjermbilde fra dataspillet "Dustborn". Alt-tekst: En gruppe mennesker og en robot samles rundt et bål i en skogsområde, mens en av dem spiller gitar. En person med en gul lue og store øreringer sitter med ryggen til kameraet og spiller gitar. På venstre side sitter en mann med skjegg og briller, som ser på de andre. En person med kort blondt hår sitter avslappet ved et piknikbord og holder en bok, mens en robot med en kokkehatt står ved grillen i bakgrunnen. Til høyre sitter en person med briller, lue og en fargerik jakke. Stemningen er rolig og avslappet, med dempet belysning som tyder på at det er kveld.

Fagdag om dataspill

Velkommen til inspirasjonsdag om dataspill!

Dustborn (Red Thread Games, 2024)

Kulturtankens spillab inviterer til inspirasjonsdag for DKS, formidlere, kunstnere, spillbransje og andre interesserte.

Aksepten for dataspill som kunst- og kulturuttrykk er økende, som vist blant annet gjennom filmen Ibelins suksess, og tall som viser at flere foreldre enn tidligere er positive til barn og unges interesse for gaming (Blå Kors, 2024).

Med denne fagdagen ønsker vi å inspirere formidlere, spillbransje, kunstnere og andre aktører til å øke tilfanget av dataspill og datakultur i Den kulturelle skolesekken og på andre offentlige arenaer.

Hovedtema for dagen er fortellinger i dataspill. Spillformidler og forfatter Martin Bergesen mikser foredrag med verksted og vil demonstrere hvordan alle enkelt kan lage sin egen spillfortelling med lavterskel gratis verktøy.


Arrangementet varer fra 09:30 til 15:00. Se under for fullt program.

Påmeldingsfristen er fredag 18. oktober. 

Det er mulig å delta digitalt. Merk at påmelding er bindende.

Program:

09.30: kaffe og registrering, spillstasjoner med aktuelle spill i pauseområdet

10.00: Bolk 1

Fortellinger i dataspill – interaktivt foredrag via Night in the Woods og Twine-workshop v/Martin Bergesen

11.45:  Lunsj med spillstasjoner i pauseområdet

12.30: Bolk 2

  • Inkludering av jenter på gamingarenaer, v/Marie Lunde, UiS.
  • Presentasjon av NFI Spill, v/Kaja Hench Dyrlie, NFI.
  • Ctrlz - undervisningsopplegg om å nå sosiale og livsmestringsmål i LK20 gjennom undervisning om spillkultur og giftig oppførsel, v/Kristian Myhren Pharo og Lars Myhren Pharo, JUNG teachings og Beate Våje, Medietilsynet.
  • Dataspill som kunst- og kulturopplevelser i bibliotek, v/Anders Grønning, Bibliogames.
  • Kritisk tenkning om dataspill på barn og unges arenaer, v/Joakim Lie, Fritt Ord.

14.00: Kaffe, benstrekk, spillstasjoner i pauseområdet

14.15: Bolk 3

Live vodcast: DEI, Motherf**ker! Dustborn og problemet med "wokeness".