Forfatter Bår Stenvik og en gruppe elever sitter i en sirkel og prater sammen

Digital lesesirkel av UNESCO Framework for Culture and Arts Education

Nytt rammeverk for kunst og kultur i utdanningen.

I februar 2024 vedtok UNESCO-landene, inklusive Norge, det nye  Framework for Culture and Arts Education. Det nye rammeverket erstatter de tidligere Road Map for Arts Education (2006) og Seoul Agenda: Goals for the Development of Arts Education (2010). Rammeverket er et sentralt internasjonalt styringsdokument for kunst og kultur i utdanningen, som nå iverksettes i UNESCO-landene.

ENO Norway, del av European Network for Observatories in the Field of Arts and Cultural Education (ENO), inviterer til lesesirkel av det nye rammeverket. Under 1,5 time vil rammeverket introduseres kort, leses høyt i sin helhet av en rekke inviterte høytlesere. Fire aktører fra kunst-, kultur- og utdanningsfeltet i Norge vil bidra med sine perspektiver på hva rammeverket kan bety for videre utvikling av feltet.

Påmelding

Deltakelse er gratis, men påmelding nødvendig.
Påmeldingsfrist: 10. oktober 2024.

Innspill og kommentarer fra:

Rosemary Kate Martin
Dekan, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet

Isa Maline Isene
Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) sin representant i UNESCO kommisjonen
Tidligere styreleder i LNU og personlig rådgiver for Une Bastholm

Torjer Andreas Olsen
Professor i urfolksstudier ved Senter for samiske studier, UiT Norges arktiske universitet

Tanja Klepacki
Seniorforsker, UNESCO Chair in Digital Culture and Arts in Education, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Germany

Inviterte lesere:

Ronald Mubirigwe Kibirige
Førsteamanuensis i kunstfagdidaktikk (musikk og dans), Institutt for lærerutdanning, NTNU

Polina Golovátina-Mora 
Professor i film og mediefag i utdanning, Institutt for lærerutdanning, NTNU

Elen Øyen
Produsent og Dansekunstner Danselaboratoriet, DansiT koreografisk senter 

Wenche Torrissen
Førsteamanuensis, (drama/teater), Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS)

Anne Elisabeth Sæter
Daglig leder, Kunst i skolen

Ståle Stenslie
Avdelingsdirektør, Kunnskapsutvikling, kunst og skole, Kulturtanken

Mette Gårdvik
Førstelektor i fagdidaktikk, kunst og håndverk, Nord universitet, campus Nesna

Ragnhild Arntsen
Daglig leder, Sjiraffen Kultur- og Kompetansesenter, Trondheim

Helen Eriksen
Billedkunstner - Tenthaus Collective, Oslo.
Førsteamanuensis i kunst og håndverk, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, OsloMet

Claudia Lenz
Leder av Dembra for lærerutdanningen, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelig høyskole

Merete Elnan
Instituttleder visuelle og sceniske fag, Fakultet for kunstfag, UiA

Jørund Føreland Pedersen
Leder av Master i kunstfag, Fakultet for kunstfag, UiA

Helene Heger Voldner
Leder, Norsk bibliotekforening

Morten Christiansen
Direktør, Norsk kulturskoleråd