Løsninger? Den kulturelle skolesekken på lærerutdanningene
Gjennom forskning og praktiske eksempler, innspill og diskusjoner, vil vi undersøke forskjellige modeller for å styrke lærerstudenters kunst- og kulturkompetanse.
Læreren er et forbilde og en kunnskaps- og kulturformidler i klasserommet, også i møtet med DKS.
På dette seminaret vil vi presentere forskningsprosjektene pARTiciPED og DKS som læringsarena – Fra pauserom til læringsrom, og dele erfaringer fra en rekke pilotprosjekter som introduserer DKS på ulike grunnskolelærerutdanninger. Vi vil diskutere og samle innspill til hvordan Kulturtanken, DKS og aktører i UH-sektoren kan støtte oppom utviklingen av DKS-tilbud for lærerstudenter.
Hvilke erfaringer har lærerutdanningene med å innlemme DKS i undervisningen? Hvilke sammenhenger ser lærerutdannere og lærerstudenter mellom skolens oppdrag og DKS? Hvilke behov og utfordringer har grunnskolelærerutdanningene? Og hvordan kan DKS bli en ressurs i utdanningen av fremtidens lærere?
Program
- Learning Everywhere: School without Walls and Forest of Imagination – Penny Hay, Professor of Imagination and Reader in Creative Teaching and Learning, Bath Spa University
Forskningsbaserte løsninger – funn fra pARTiciPED
- Vi er alltid der som støtte: Lærerstudenters erfaringer med kunstmøter i utdanningen – Gunhild Brænne Bjørnstad, førstelektor i drama og teater ved Høgskolen i Østfold og Kristine Høeg Karlsen, professor i pedagogikk ved Høgskolen i Østfold.
- Betydningen av tvang og frihet i lærerstudenters møter med Den kulturelle skolesekken – Lisbet Skregelid, professor i kunstpedagogikk og Ilmi Willbergh, professor i pedagogikk ved Universitetet i Agder.
- Utvikling av estetiske læringsprosesser i kunst- og håndverk i grunnskolelærerutdanning ved hjelp av Kropp i rom – Tone Pernille Østern, professor i kunstfagsdidaktikk med vekt på dans ved NTNU og Anne-Line Bakken, universitetslektor i kunst og håndverk ved NTNU.
Utfordringsbilde
- Perspektiver på rapporten Estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningene – Ingeborg Lunde, professor i musikkpedagogikk ved Høgskolen i Innlandet
DKS på lærerutdanningene – Løsninger i praksis
- Barnebokbad for grunnskolelærerstudenter – Vilde Kamfjord, barnebokforfatter og Johannes Hafnor, enhetsleder for produksjon i DKS Viken.
- Kunstens plass i skolen – Thomas Eri, førsteamanuensis i pedagogikk ved OsloMet.
- Erfaringer fra samarbeid mellom Nord Universitet og DKS Levanger – Camilla Støre, rådgiver i Levanger kommune og Solveig Salthammer Kolaas, førstelektor i musikk ved Nord Universitet.
- DKS i INN-GLU: Erfaringer om implementering av DKS i grunnskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Innlandet – Gry Sagmo Aglen, førsteamanuensis i musikk, Trine Kampmann-Jensen, førsteamanuensis i kunst og håndverk, Linn-Terese Bern, høgskolelektor i drama og Friederike Merkelbach, studieprogramansvarlig for GLU 1-7 ved Høgskolen på Innlandet.
- Fra pauserom til læringsrom: Didaktiske refleksjoner rundt kunstbasert undervisning i lærerutdanningen – Tone Cronblad Krosshus, førstelektor i drama og teater, Universitet i Sørøst-Norge.
Innspillsverksted
- Hvor går veien videre? Kan DKS og lærerutdanningene gjensidig styrke hverandre? Dette er en arena for å komme opp med nye ideer, innspill og samarbeidsformer.
Avsluttende refleksjoner
Signe Kalsnes, representant i Universitets- og høgskolerådets arbeidsutvalg for lærerutdanningene og dosent i musikkpedagogikk og musikkformidling ved Norges Musikkhøgskole.
Se bilder fra seminaret: