Kulturarv i DKS: fagsamtaler og nettverksmøte
Velkommen til samtaler om kulturarvsfeltet i DKS!
Kulturtanken inviterer til årlige fagsamtaler med fylker, kommuner, nasjonale og regionale bransjeaktører, for å diskutere forvaltningsspørsmål knyttet til kulturarv og Den kulturelle skolesekken.
Fagsamtalene ble arrangert i Kulturtankens Studio 1 i Oslo, og var mulig å følge både fysisk og digitalt.
Bilder fra fagsamtalene:
Tema 2023: Hvordan skape godt innhold og gjøre DKS-prosjekter enda bedre
Årets fagsamtaler om kulturarv vil handle om godt innhold og nyskapende prosjektutvikling. Hva skal til for å gjøre gode prosjekter enda bedre, og hvordan kan ulike aktører inspireres til nyskaping og eksperimentering innen kulturarvsfeltet i DKS?
Selv om mange tenker at de programmerer og ikke produserer, dukker det iblant opp prosjekter man får lyst til å justere og/eller videreutvikle. I hvilken grad kan det være fruktbart at DKS-administratorer foreslår endringer, og hvordan blir dette mottatt hos utøverne?
Et annet spørsmål gjelder rekruttering og visjoner. Hvordan stimulere til nyskaping hos utøvere og institusjoner, slik at vi får enda flere spennende prosjekter? Er det noe vi synes mangler i dag, for eksempel når det gjelder form, tema eller type utøvere? Hvordan tiltrekke frie utøvere med sprelske ideer? Kunne vi for eksempel forsøke å rekruttere flere tradisjonshåndverkere til DKS, særlig unge utøvere som kan være gode forbilder – og i så fall hvordan?
I løpet av dagen vil vi belyse problemstillingene gjennom et utvalg prosjekter som har eller har hatt nyskaping på agendaen i særlig grad. Det kan handle om utfordringer med å fange elevenes oppmerksomhet, om svært vellykkede prosjekter man får lyst til å utvide, og/eller prosjekter som virker for omfangsrike, men kan være et godt utgangspunkt for omarbeidelse.
Vi vil sette av tid til spørsmål og innspill mellom presentasjonene, for å skape møter der ulike aktører i feltet kan utveksle erfaringer.
Velkommen!
Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert om våre arrangementer.