Spilltanken 2
Seanse – senter for kunstproduksjon slår sammen sin webinarserie om dataspill med Kulturtankens dataspillkonferanse, og vi inviterer til en digital konferanse med perspektiver fra inn- og utland på dataspill som kunstopplevelse og som verktøy for læring.
Del 1 i opptak:
Del 2 i opptak:
Mange lærere, kunstnere og formidlere er interesserte i mulighetene dataspill gir, både for bruk i fag, og som kunst- og kulturopplevelser. Skolen som arena betyr gode muligheter for spillformidling både gjennom læreplanmål, dannelsesoppdraget, og Den kulturelle skolesekken (DKS). Samtidig finnes det mange begrensninger i skolen som handler om tid, infrastruktur, kompetanse og økonomi.
Målet med Spilltanken 2 er å inspirere lærere, kunstnere, formidlere og spillskapere til å utvikle, tilpasse, og se mulighetene for dataspill i skolen.
Gjennom internasjonale og norske foredragsholdere, videoeksempler, kunstneriske innslag og panelsamtaler skal vi snakke om dataspill, belyse spesielt interessante spilltitler, og se hvordan dataspill kan samspille med andre kunst- og kulturuttrykk.
Første halvdel av konferansen foregår på engelsk, med et overordnet blikk på konferansens temaer. Andre halvdel av konferansen foregår på norsk, og fokuserer på norsk skole og DKS.
Programleder: Elin Festøy
Festøy er kreativ produsent i Teknopilot. Selskapet mottok BAFTA-prisen for spillet «My Child: Lebensborn». Spillet ble pilotert i DKS i 2019.
Festøy er også stipendiat ved Den norske filmskolen
Program:
Miguel Angel Sicart
Play Worlds: making sense of the world by playing
Brenda Romero
Are Games Art?
Maxime Durand
Discovery Tour: Viking Age - an Innovative & Narrative Journey Into the Past
Tobias Staaby
Game-based teaching - Using games as a tool for reaching curricular learning goals
Mattis Folkestad
Den kreative prosessen bak «Embracelet».
Odin Nøsen
Videoessays: dataspill, kultur og skole
Marianne Stenerud
Fortellerverksted med «Never Alone»
Paolo H. Scarbocci
Dataspill på lærerutdanningen
Helle Munthe-Kaas
Gaming fra unges perspektiv og på ungdommens premisser
Konferansekunstner
Captain Credible
Mer info:
Her kan du lese rapporten « Dataspill som kulturuttrykk i DKS »
Her kan du lese om piloteringen i DKS av «My child: Lebensborn»
Her kan du lese innspillene som ble sendt inn da Spilltanken ble arrangert for første gang i 2019.
På nettsiden til Seanse – senter for kunstproduksjon er det mulig å se opptak av de to forrige webinarene med kjente internasjonale foredragsholdere:
- The gamer experience of “to be, or pretend to be” - Webinar om altoppslukende dataspill og altoppslukende teater og hvordan de beste i verden går frem for å skape slike opplevelser.
- Transferable Skills from Gaming to “Real Life” Hva motiverer oss til å spille dataspill? Hvilke ferdigheter utvikler du mens du spiller dataspill? Hvilke ferdigheter og kompetanse vil være viktig i framtiden?