SPOR – arena for kulturarv
Hvordan utfordrer vi oss selv til å tenke nytt om form og innhold i DKS? Hvordan kan DKS bidra til å gjøre kulturarven relevant? Trenger vi en fornyet kulturarv?
SPOR 2020: En fornyet kulturarv?
Høsten 2020 trer Fagfornyelsen i kraft. Det nye læreplanverket fokuserer på relevans, refleksjon, kritisk tenking og dybdelæring. Med dette følger nye krav og nye muligheter. Hvordan kan DKS bidra til å realisere de nye læreplanmålene? Tilbyr Fagfornyelsen et utvidet mulighetsrom for DKS? Og kan et forsterket fokus på fornyelse styrke kulturarvens rolle i DKS?
Disse spørsmålene utgjør rammen for andre utgave av SPOR – arena for kulturarv i DKS. Hjertelig velkommen! til webinar fra Stiklestad 9. september.
Påmeldingsfrist: 7. september 2020 kl. 23.00.
MELD DEG PÅ HER.
Link til webinaret sendes ut på e-post noen dager før start. Om dere ikke har mottatt linken innen dagen før webinaret, vennligst ta kontakt med tormu@trondelagfylke.no.
Arrangører: DKS Trøndelag fylkeskommune, Stiklestad Nasjonale Kultursenter, DKS Møre & Romsdal fylkeskommune og Kulturtanken.
Program
9.30: Velkommen til SPOR – live fra Stiklestad!
Åpning av SPOR 2020 ved kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby
9.45: Del 1:
Prinsippene i Fagfornyelsen: hvor kommer begrepene fra og hvilke konsekvenser får Fagfornyelsen for lærerutdanningen – ved Lasse Sonne, førsteamanuensis i institutt for økonomi, historie og samfunnsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge.
10.00: Spørsmål
10.15: Fagfornyelsens rolle i DKS – kunst som middel eller mål – ved Carina Gjelsvik, produsent for kulturarv i Innlandet fylkeskommune
10.33: Spørsmål
10.45: Beinstrekk
10.50: Kunstnerisk innslag: «Båtbyggaren» ved Geitbåtmuseet
10.55: Fagfornyelsen – rom for kulturarv og DKS i skolehverdagen –vedIngvild Onsøien Strøm, lærer ved Skaun ungdomsskole
11.10: Spørsmål
11.15: Pause
12.00: Del 2: PitchekonkurranseSeks nye kulturarvproduksjoner deltar i pitchekonkurranse om kr 20 000,– og mulighet til å turnere i Den kulturelle skolesekken. Deltagerne på SPOR stemmer fram en vinner.
Prisutdeling.
13.10: Info om SPOR-podcast og digitale workshops utover høsten og våren
13.20: Avslutning av SPOR 2020 – ved Øystein Strand, direktør i Kulturtanken
13.30: Slutt
Innledere
Lasse Sonne: «Prinsippene i fagfornyelsen: hvor kommer begrepene fra og hvilke konsekvenser får fagfornyelsen for lærerutdanningen».
Sonne er førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Han var i en periode koordinator for det femårige lektorprogrammet i historie ved USN, som utdanner lektorer i historie og norsk til ungdoms- og videregående skole. Sonne underviser i historiedidaktikk, anvendt kulturarv, samt transnasjonal kultur- og utdanningspolitikk. Han arbeider mye med utvikling, testing og evaluering av nye undervisningsformer, og utvikler nye kurs for både studenter og andre målgrupper som migranter og unge voksne, som ikke er i jobb eller utdanning.
Carina Gjelsvik: «Fagfornyelsens rolle i DKS – kunst som middel eller mål».
Gjelsvik kommer fra Finnsnes i Troms. Hun har en mastergrad i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo med kulturminnevern og arkeologi i fagkretsen. Hun har også studert kulturledelse ved Høgskolen i Oslo. Gjelsvik har blant annet erfaring som fagredaktør fra Norsk kulturminnefond, som omvisningsleder for Destinasjon Røros og som teaterprodusent. Faglig er hun opptatt av kunstsosiologi og spenningsfeltet mellom betrakter og kunst/kultur. Gjelsvik jobber i dag som rådgiver ved Innlandet fylkeskommune hvor hun er produsent for kulturarv og visuell kunst i Den kulturelle skolesekken, samt prosjektleder for ulike kunst- og kulturprosjekter.
Ingvild Onsøien Strøm: «Fagfornyelsen – rom for kulturarv og DKS i skolehverdagen».
Strøm er utdannet arkeolog ved NTNU, med norsk og tysk i fagkretsen. Hun har jobbet på ulike arkeologiske utgravinger og forundersøkelser, hovedsakelig fra førkristen tid. I tilknytning til utgravninger har Strøm jevnlig hatt skoleklasser på besøk, og har også møtt elever i klasserommet og tatt dem med på ulike skjøtselsprosjekter. I 2011–12 studerte hun pedagogikk, og har siden da jobbet i ungdomsskolen, blant annet med valgfaget Levende kulturarv.