Prosjekt DKS-skole
Hvordan sikre bedre forankring og sterkere samspill mellom skole og DKS?
Prosjekt DKS-skole var et treårig utviklingsprosjekt som skulle sikre en enda bedre forankring av Den kulturelle skolesekken i skolen og et sterkere samspill mellom DKS-tilbudet og skolens læreplaner.
I skoleprosjektet samarbeidet vi med aktører i DKS for å se nærmere på muligheter for elevmedvirkning i DKS samt tettere samarbeid og dialog mellom skoleledelse, kulturkontakter og DKS. Vi initierte piloter, inngikk samarbeid om utviklingsprosjekter og innhenter og delte kunnskap fra allerede eksisterende satsinger.
Prosjektet var organisert i tre delprosjekter; elevmedvirkning, kulturkontakter og skoleledere, alle sentrale aktører for å sikre en bedre integrering av DKS i skolen.
Delprosjekter
Bakgrunn
Kulturtankens mandat, fastsatt juni 2017 av Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet, slår fast at virksomheten skal styrke den kunstneriske og formidlingsmessige kvaliteten i DKS-tilbudet innen alle kunstretninger og være en nasjonal koordinerende instans for utvikling av kvalitet og samarbeid i DKS-ordningen.
I tillegg skal Kulturtanken arbeide for god forankring og tett samarbeid mellom skole- og kunstsektor, bidra til å fremme engasjement og utvikle kunnskap og kompetanse om kunst og kultur i utdanningen, samt sikre at innholdet i DKS-ordningen samspiller med skolens læreplaner.
Samarbeidspartnere
Asker kommune, Bergen kommune, Bærum kommune, Lørenskog kommune, Møre og Romsdal fylkeskommune, Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen, Nord Universitet, Oslo fylkeskommune, Rogaland fylkeskommune, Trondheim fylke, Vestfold og Telemark fylkeskommune, Vestland fylkeskommune og Viken fylkeskommune.