Kulturkontakt – en essensiell rolle
Seks kulturkontakter landet rundt forteller om gleder og utfordringer ved å være kulturkontakt.
I hver en liten avkrok eller storby hvor det finnes en skole, finnes det som oftest også en kulturkontakt. Noen sitter i ledelsen, de fleste er lærere. Noen ønsket seg inderlig rollen, andre fikk den mer tilfeldig. Møt seks av landets flotte kulturkontakter, en rolle som er essensiell for å holde Den kulturelle skolesekken i gang!
– Du må ha lyst og et indre driv
Svein Arve Våge ønsker utøvere velkommen med nystekte vafler. Som så mye annet med rollen som kulturkontakt, handler det om å ligge i forkant. Les intervjuet her.
Svein Arve Våge er kulturkontakt ved Spongdal skole, Trondheim kommune.
Les mer: DKS Trondheim om kulturkontakt-rollen
Foto: Sandra Upe Våge
– Det er viktig at DKS-tilbudet ikke fremmedgjør, men heller åpner dører
Hver gang Haugerud skole får besøk av Den kulturelle skolesekken, tror elevene til Ida Hauknes at hun er utøvernes største fan. Les intervjuet her.
Ida Hauknes er kulturkontakt ved Haugerud ungdomsskole, Oslo kommune.
Les mer: DKS Oslo om kulturkontakt-rollen
– Rollen handler både om å selge inn og holde tilbake
Å være kulturkontakt på en videregående skole krever at du kobler DKS tett til lærerplanen, mener kulturkontakt Inger Johanne Revheim. Les intervjuet her.
Inger Johanne Revheim er kulturkontakt ved Sámi joatkkaskuvla Kárášjogas / Samisk videregående skole Karasjok.
– Eg ønskte å gjere meg kjend med opplegget
Rune Kvammen er rektor og kulturkontakt på Sande skule. Han meiner det er vinn-vinn å kombinere dei to rollane. Les intervjuet her.
Rune Kvammen, Sande skule i Sunnfjord kommune.
Les mer: DKS Vestland om kulturkontakt-rolla.
– Å være kulturkontakt kommer på toppen av alt annet
Bente Katla jobber på en spesialavdeling og mener DKS-tilbudet er lite tilpasset hennes elever. Det påvirker også rollen hennes som kulturkontakt. Les intervjuet her.
Bente Katla er kulturkontakt ved Loddefjord barneskole, Bergen kommune.
Les mer: DKS Bergen om kulturkontakt-rollen
– DKS gjer skulen til ein betre plass å vere, det er eg heilt overtydd om
Haldningar til DKS heng saman med den enkelte skules kultur – kva slags skule ein ønsker å være og kva ein vil oppnå, meiner rektor og kulturkontakt Kenneth Ulla. Les intervjuet her
Kenneth Ulla kulturkontakt ved Haramsøy skule, Ålesund kommune
10 tips til kulturkontakter – last ned
Vi har samlet tips fra de seks kulturkontaktene i en nedlastbar pdf.
Bokmål: Ti tips til kulturkontakter
Nynorsk: Ti tips til kulturkontaktar