Markedet for scenekunst i Sandefjord (MFS) er en nasjonal arena for presentasjon, kjøp og salg av profesjonell scenekunst rettet mot det unge publikummet. MFS har eksistert siden 1996 og er blitt en viktig visningsarena for scenekunst for barn og unge.
Bakgrunn og historie
De første årene het arrangementet Teatermarkedet, og bar mer preg av å være en festival der alle som ønsket det kunne melde seg på og vise seg frem. På den tiden var det mange frivillige med, og Teatermarkedet var lagt til juni.
Etter noen år i denne formen og med Den kulturelle skolesekkens inntreden tvang det seg frem en endring av formen på arrangementet. Det ble opprettet et programråd, det skiftet navn til Markedet for scenekunst, og utviklet seg til en møteplass for scenekunstgrupper, produsenter og arrangører.
Markedet eies av Sandefjord kommune, som er hovedarrangør. Vestfold fylkeskommune er tilskuddsgiver og medarrangør. Kulturtanken er samarbeidspartner. Markedet for scenekunst støttes av Kulturrådet og er medlem av Norway Festivals.
Bilder fra Markedet for Scenekunst 2024
MSF 2024 ble arrangert 27.-29. august 2024.
Open call for nyetablerte scenekunstnere som vil spille for et ungt publikum
Markedet for scenekunst, Scenekunstbruket og Kulturtanken inviterer til introduksjonsseminar for nyetablerte scenekunstnere som vil spille for et ungt publikum.
Les artikkel om fjorårets pilotprosjekt, hvor åtte scenekunstnere deltok.
Flere artikler om Markedet for scenekunst:
Meld deg på vårt nyhetsbrev og få nyheter om Markedet for Scenekunst og andre visningsarenaer i DKS rett i innboksen!