Skip to main content
En mann sitter på en scene med mikrofon, det sitter publikum både foran og bak ham.

Marked for Musikk

Alt om det viktigste møtestedet for musikk i DKS.

Konsert med Askanu Hiphop på Marked for Musikk 2021.

Marked for Musikk er Norges største visningsarena for konserter rettet mot barn og unge. I løpet av tre effektive dager kan arrangører fra kulturhus, festivaler, biblioteker og Den kulturelle skolesekken se, evaluere og finne konserter tilpasset sine unge publikummere. Det er også en viktig møteplass for bransjen, og en plass der kompetanse og erfaring deles.

Marked for Musikk sitt overordnede mål er at flere barn og ungdom i Norge skal få oppleve konserter av høy kvalitet.  Markedet arrangeres av Vestfold fylkeskommune og Larvik kommune, og Kulturtanken er samarbeidspartner.

Visningsarenaen ble arrangert for første gang i 2010. I 2016 og 2021 samarbeidet markedet også med Jeunesses Musicales International og var vertskap for YAMsession (Young Audiences Music) – en europeisk arena for konsertvisninger, kompetanseutveksling og nettverksbygging.

Barn og ungdom er representert i flere roller på markedet; blant annet som crew, konferansierer, bloggere, musikkantenner og selvfølgelig som publikum på alle konsertene for å skape en god og reell setting for både utøvere og deltagere.

Bli kjent med Marked for Musikk på 2 minutter:

Marked for Musikk som kompetansearena

Fagdøgn for musikere er et samarbeid mellom  Marked for musikk, Musikkontoret ØKS, Kulturtanken og Creo, og er et tilbud for musikere som ønsker å få inspirasjon og lære mer om hvordan man lager gode konsertproduksjoner for barn og unge. Deltakerne har et eget program under Marked for Musikk som inkluderer foredrag, workshops og mentormøter, i tillegg til å se utvalgte produksjoner under Marked for Musikk.

Produsentforum er en lærerik seanse for alle som jobber med performativ kunst, spesielt for de som jobber med å utvikle nye produksjoner. Ved å oppleve første og siste konsert og få innblikk på hvilke grep og forandringer som er gjort underveis, får man se hvordan man kan utvikle en musikkproduksjon. Deltakerne oppfordres til å komme med sine innspill og refleksjoner i samtaler etter visningene.

I 2022 var det musikkprodusentene Charlotte Jenssen Wergeland og Øyvind Lyslo som samarbeidet med musikerne om å utvikle produksjonen tilpasset en ung målgruppe.

For øvrig inkluderer markedet alltid foredrag og fagsamtaler som en del av programmet.

Marked for Musikk 2024

I år blir Marked for Musikk arrangert 16.-19. september i Bodø, som en del av programmet til Bodø2024 - europeisk kulturhovedstad. Mer informasjon kommer.

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få nyheter om Marked for Musikk og andre visningsarenaer i DKS rett i innboksen!

Marked for Musikk 2023

Marked for Musikk 2022 ble arrangert i Larvik 24. – 26. oktober.

Les saker fra Marked for Musikk:

Linda Gjersøe Helseth og Natasha Peevor-Johnson-portrett

Griseflaks og nerver av stål

Om å arrangere en visningsarena i en pandemi.

Confess opptrer på scena. Froskeperspektiv, tatt fra kanten av scena.

Produsentforum

Ett metalband. To produsenter. To konserter. Én produksjonsdag. Det var de spenstige ingrediensene på Marked for Musikks første Produsentforum.

Ådne Sekkelsten snakker under panelsamtale på Marked for Musikk

På barrikadene for den frie kunsten

Vi er ikke så ytringsfrie som vi kanskje tror at vi er, ifølge deltagerne på panelsamtalen under Marked for Musikk 2020.

Barn og gitarist på konsert

Musikk i DKS

Musikk i Den kulturelle skolesekken har som mål å inspirere til nye opplevelser som kan sette spor, åpne ører og dører til lyder og melodier man ikke visste fantes.