En gruppe med kvinner og men står på en trapp foran en bygning

Mind The Gap – Europeisk samarbeid for å styrke barn og unges kulturelle rettigheter

Målet er at flere barn og unge skal oppleve kunst og kultur.

Prosjektdeltagere fra Polen, Slovenia, Finland og Norge. Foto: Agnieszka Bryn/ Kulturtanken

Finland, Polen, Slovenia og Norge er samarbeidspartnere i Mind The Gap, et felles prosjekt som skal utvikle metoder for å styrke barn og unges kulturelle rettigheter.

Muligheten til å oppleve og delta i kunst- og kulturaktiviteter er med på å fremme barnas selvfølelse, samhold, kreativitet og livsglede. Men det er også en rettighet. I Mind The Gap har prosjektpartnerne identifisert nasjonale og regionale barrierer for formidling av kunst og kultur som de skal jobbe med å minske.

Muligheten til å oppleve og delta i kunst- og kulturaktiviteter er med på å fremme barnas selvfølelse, samhold, kreativitet og livsglede. Men det er også en rettighet.

I prosjektperioden fram til sommeren 2026 skal det arrangeres laboratorier for å undersøke hvordan man kan bygge ned barrierer. Målet er å utvikle metodeveiledninger for kunstnere, formidlere og lærere som jobber med kunst- og kulturformidling for og med de unge. 

Prosjektet vil bidra til læring og erfaringsutveksling mellom europeiske land. Gjennom en rekke digitale seminarer vil problemstillinger og metoder bli delt og diskutert. Hvert av deltagerlandene undersøker metoder for å løse presserende utfordringer i sitt land. Samtidig vil fagfellevurderinger og deltagelse fra samarbeidspartnere fra andre europeiske land gi verdifulle blikk utenfra. 

Mind The Gap er finansiert av EU’s Kreativt Europa-ordning, og koordineres av The Association of Children’s Culture i Finland. Prosjektene skal danne utgangspunkt for modeller som skal deles internasjonalt. Det blir arrangert digitale formidlingsseminarer og en avslutningskonferanse i Norge.

Les mer på nettsiden for prosjektet

En gruppe med ungdommer sitter og leser

Norsk samarbeidsprosjekt

Det norske prosjektet koordineres av Kulturtanken som samarbeider med NTNU og DansiT koreografisk senter i Trondheim. Seniorrådgiver Charlotte Blanche Myrvold ser fram til samarbeidet.

– Vi er veldig glade for denne muligheten. Hvert land har ulike problemstillinger og jeg ser fram til å lære av våre internasjonale partnere og deres tilnærminger, utfordringer og løsninger innen kunst- og kulturformidling. Det norske laboratoriet samler gode krefter, og jeg ser frem til å undersøke hva som kjennetegner inkluderende kunstmøter sammen med så dyktige samarbeidspartnere, sier hun.

Verksted for kunstnere og utøvere

Allerede 27.mars 2025 skal det norske prosjektet igangsettes med et verksted med kunstneren Dalija Acin Thelander under Multiplié Dansefestival i Trondheim. Målet vårt er å utarbeide en metodeguide for inkluderende kunstmøter for barn og ungdom med funksjonsnedsettelser.

Multiplié dansefestival ble første gang gjennomført i 2004 og har siden den gang vært med på å bevege grenser for hva dans kan være og for hvem. Arrangøren DansiT koreografisk senter har lang erfaring med å skape inkluderende kunstmøter.

verkstedet vil deltagerne få mulighet til å utforske prinsipper fra Thelanders kunstneriske og akademiske forskning. Deltakerne inviteres inn i en kreativ prosess basert på grunnprinsippene i Dalijas praksis, samtidig som det legges til rette for dialog, utveksling, kritisk tenkning og eksperimentering.

Deltakelse på verkstedet er gratis, men krever påmelding. Målgruppen er kunstnere, utøvere og studenter som ønsker å utvide sin kunstneriske praksis gjennom immersive og inkluderende metoder. Våre samarbeidspartnere fra Slovenia deltar på verkstedet.

En metodeguide for inkluderende kunstmøter

Erfaringene fra verkstedet vil være et utgangspunkt for utvikling av en metodeguide for inkluderende kunstmøter for barn og ungdom med funksjonsnedsettelser.

Arbeidet med metodeguiden ledes av et forskerteam ved NTNU bestående av Tone Pernille Østern, Libe García Zarranz og Polina Golovátina-Mora.

De tre forskerne er alle tilknyttet forskergruppa How to do things with disability (DOABLE) som utforsker funksjonsnedsettelse som noe produktivt og verdifullt som utfordrer funksjonsnormativitet i kunst, utdanning og samfunn .

Østern er også en av forfatterne bak rapporten Tilgjengelige kunstnerskap? Et kunnskapsprosjekt om kunstnere med funksjonsnedsettelser i Norge. Gjennom samarbeidet vil forskerteamet bidra til utvikling av ny kunnskap om hva som kjennetegner inkluderende kunstmøter for barn og unge i DKS.

Europeiske samarbeidspartnere i Mind The Gap- prosjektet

Mer om internasjonale prosjekter

Gruppebilde med medlemmer av det norske ENO-nettverket

Styrker kunst- og kulturopplæringen gjennom europeisk samarbeid

Norge ble nylig medlem av ENO-nettverket, som knytter kunnskapssentre i Europa sammen og stimulerer til samarbeid om utvikling av kunst- og kulturopplæring.