Vi søker tradisjonshåndverkere til DKS-LAB på Follo museum!
Er du tradisjonshåndverker og har kunnskap du vil formidle til barn eller ungdom? Ønsker du hjelp til å utvikle et prosjekt for Den kulturelle skolesekken (DKS) basert på din egen praksis?
Det finnes mange gode tradisjonshåndverkere der ute, og behovet for å overføre kunnskapen til nye generasjoner og sikre rekruttering og bevaring av den håndbårne kunnskapen er stor.
Samtidig er det utfordrende å utvikle prosjekter som passer innenfor de rammene DKS setter for formidling.
Det ønsker vi å gjøre noe med, og har derfor skapt DKS-LAB for tradisjonshåndverk.
Formatet DKS-LAB har allerede eksistert noen år innen visuell kunst, les mer om DKS-LAB for visuell kunst her.
MiA-Museene i Akershus samarbeider med Kulturtanken om å tilby DKS-LAB til tradisjonshåndverkere som ønsker å utvikle et DKS-tilbud.
I løpet av fem dager på Follo museum i Drøbak, får du muligheten til å være en av fire tradisjonshåndverkere på et prosjektutviklingsverksted for å utvikle nettopp din idé til Den kulturelle skolesekken.
Det vil også bli skoletest på lokale skoler en av dagene.
- Deltakende håndverkere får utviklingsstipend (20 000 kroner i 2025)
- Maks 4 plasser. Deltakere vil bli valgt ut på bakgrunn av innsendte søknader med prosjektskisser
- Når: uke 35 (25.-29. august 2025)
- Søknadsfrist: 1. april 2025
- Søkere må ha fag-/svennebrev eller tilsvarende utdanning, eller være godkjent lærebedrift
Hvem og hva slags prosjekter ser vi etter?
Vi ønsker forslag fra et bredt spekter av tradisjonshåndverkere.
Dette er den andre av to DKS-LAB for tradisjonshåndverkere som gjennomføres i 2025.
Den andre skjer på Vest-Telemark Museum 2. - 6. juni, med søknadsfrist 1. mars.
Mer informasjon finner du her.
Målet er å utvikle nye, spennende produksjoner som kan tilbys DKS i hele landet. Vi søker håndverkere som er interessert i å formidle håndverket sitt for en ny målgruppe. Formidlingen kan gjerne skje på nye og eksperimentelle måter.
Vi søker prosjekter som kan utvikles innenfor rammene av de arbeidsformer og formater som ligger i Den kulturelle skolesekken. Det kan inneholde elementer av workshop eller annen elevdeltakelse, men det er ikke et krav.
Alle som søker må være villige til å reise på turne med prosjektet dersom søknad gjennom DKS-portalen blir antatt i ett eller flere fylker/direktekommuner. Søknader høsten 2025 er for turnévirksomhet i skoleåret 2026/27.
Prosjektet skal ikke ha vært i DKS-LAB tidligere. Det er mulig å søke som duo.
Hva får deltakerne?
Deltakerne vil få hjelp til å utvikle prosjekter gjennom gruppediskusjoner med hverandre og med veiledere. De får spisset ideer, valgt metoder, utviklet formidlingen, beskrevet prosjektene og kommer langt på vei mot en ferdig produksjon.
Erfarne veiledere fra tradisjonshåndverk og formidling deltar som foredragsholdere og samtalepartnere. Prosjektene testes ut med elever i aktuell alder, og testdagene evalueres sammen med veilederne.
Mange av prosjektene som har blitt utviklet på DKS-LAB, turnerer nå som DKS-produksjoner i hele landet.
Les mer om Den kulturelle skolesekken her.
Søknaden til DKS-LAB skal inneholde
En samlet PDF (maks 5MB) med følgende:
- kort presentasjon av håndverkspraksis og tidligere prosjekter
- prosjektskisse for utvikling på DKS-Lab med skisser/bilder/videolink.
- kort informasjon om hvordan prosjektet er relatert til din håndverkspraksis
- informasjon om eventuell formidlingserfaring, erfaring med pedagogisk arbeid eller annen DKS-relevant erfaring
- gjerne en kort video der du presenterer prosjektideen (maks 2 minutter)
- CV (i separat fil)
Søknadsfrist: 1. april 2025.
Søknad sendes til
Truls Erik Johnsen
Avdelingsdirektør, Follo Museum
truls.erik.johnsen@mia.no