Disse får stipend til utvikling av digital kunst og kultur til barn og unge
Rom for vanskelige samtaler, digital tilstedeværelse på kulturarrangementer og digital plattform for barn og unge.
Tidligere i år ble det lyst ut muligheten til å søke på et nytt stipend til utvikling av digital kunst og kultur til barn og unge.
Målet med stipendordningen er å fremme utviklingen av digitale kunst- og kulturtilbud som kan inspirere og engasjere barn og unge på nye måter. Tre stipender var tilgjengelige, på inntil 500.000 kroner hver.
Agder fylkeskommune, Cultiva og Kulturtanken, som står bak stipendene, har gått gjennom en stor og variert søknadsbunke og landet på tre prosjekter som ta i bruk digital teknologi for å skape, produsere, tilgjengeliggjøre og formidle nyskapende innhold og kunnskapsutvikling på et kvalitativt høyt nivå.
Disse får stipend:
Roald Andersen DY: Digital kunst som arena for vanskelige samtaler
Gjennom sitt prosjekt ønsker Roald Andersen DY å utforske hvordan kunst og digital formidling kan bidra til å skape trygge rom for samtaler om vanskelige temaer, spesielt rettet mot gutter. Sammen med et profesjonelt miljø innen digital formidling, vil Andersen undersøke og teste ulike måter å skape slike arenaer på, med mål om å kunne bruke digitale kunstformer for å åpne opp for samtaler som ellers kan være vanskelige å ta.
En del av prosjektet er en videreføring av Andersens tidligere arbeid Disco, en skulptur som gikk viralt når den ble vist i 2021. Andersen ønsker å utforske hvordan denne overgangen kan skje uten å miste den kunstneriske relevansen i overgangen til digitale plattformer.
Denne tildelingen gir meg mulighet til å la flinke fagfolk hjelpe meg
Roald Andersen DY
Andersens prosjekt skal utforske hvordan digitale plattformer kan bidra til mer enn bare kunstformidling – de kan også bli viktige verktøy for å skape dialog og refleksjon rundt samfunnsrelevante spørsmål.
– For meg som på ingen måte behersker det digitale feltet, men som fordyper meg i det jeg kan skape med hendene mine, blir den digitale verden for stor og uoversiktlig. I tillegg krever det mye innsats for å holde følge med utviklingen som stadig bryter barrierer, forteller Andersen.
– Denne tildelingen gir meg mulighet til å la flinke fagfolk hjelpe meg på dette område. Samtalen med dem kan starte allerede i startgropen av nye arbeider. Da slipper man at et ferdig arbeid skal oversettes digitalt i etterkant, og sjansen for å få fortalt det man ønsker er større.
Spektra Kunst AS: Digital inkludering gjennom VR og interaktiv kunst
Spektra Kunst AS skal utvikle en pilot som skaper omsluttende digital tilstedeværelse på live-forestillinger.
Prosjektet retter seg spesielt mot barn som er isolert, for eksempel på grunn av langvarige sykehusopphold. Gjennom teknologi får de muligheten til å delta på kulturarrangementer med klassen sin.
Spektra ønsker å lage en pilot for omsluttende digital tilstedeværelse på en live forestilling, slik at isolerte medlemmer av en gruppe, i så stor grad som mulig, kan dele opplevelsen sammen med gruppen sin.
Jeg håper digitale plattformer kan bidra til at mennesker blir mer nysgjerrige på hverandre
Theis Irgens, Spektra Kunst
Med den interaktive forestillingen Helix - den hengende hagen som case, testes bruk av VR, 360-kamera og lyd og bevegelse i rommet for å involvere publikum på andre steder en der forestillingen vises.
– Jeg håper digitale plattformer kan bidra til at mennesker blir mer nysgjerrige på hverandre og andre menneskers verdenssyn. Jeg ser for meg at digitale plattformer kan være gode bidragsytere til å bryte ned språkbarrierer og utligne variasjoner i sanseapparater og kromosomer, slik at et større mangfold av mennesker kan dele livsviktige kunstopplevelser med hverandre på måter som skaper likeverd og glede for alle, sier Theis Irgens i Spektra kunst.
Tim Høibjerg: Unmount - En ny digital kunst- og kulturplattform for barn og unge
«Unmount» (arbeidstittel) er en digital plattform som skal tilby fordypende kunstopplevelser, utviklet i spillmotoren Unreal Engine. Plattformen skal fungere både som en utstillingsarena og en kreativ redaksjon hvor kunstnere, kuratorer og kulturarbeidere kan bidra med innhold.
Gjennom skiftende tematiske utstillinger skal «Unmount» skape et interaktivt og utforskende miljø der brukerne kan oppleve kunst fra ulike perspektiver. Prosjektet har som mål å kombinere innovasjon og digital teknologi på flere områder, blant annet gjennom autentisering av digitale kunstverk ved hjelp av blockchain. Den skal også tilby en hybridopplevelse som forener digitale utstillinger med fysiske visningsrom.
Tim Høibjergs mål med prosjektet er å skape en nyskapende måte å oppleve kunst på i skjæringspunktet mellom teknologi og kunst.
Målet er å skape økt interesse og nysgjerrighet ved å møte unge på deres egen arena
Tim Høibjerg
– Jeg håper å inspirere til utforskning og motivasjon til selv å skape kunst, og at barn og unge opplever at kunst kan være både engasjerende og relevant. Ved å bruke digitale medier og teknologier som unge allerede kjenner til, ønsker «Unmount» å senke terskelen for å oppdage kunst og gjøre det lettere for flere å finne en inngang til kunsten, forteller Høibjerg.
– Målet er å skape økt interesse og nysgjerrighet ved å møte unge på deres egen arena og åpne opp for kreativ utfoldelse på deres egne premisser.