Sannhet og forsoning på fire hjul

Sannhet og forsoning på fire hjul

Hvordan gjøre en offentlig rapport relevant og interessant for ungdom? Svar: Sett sammen flinke folk fra landets tre nordligste teatre, ta tak i sterke personlige historier og spe på med pimpa biler.

Visning av forestillingen «F*CK F*CK F*CK» foran Stortinget, 13. november 2024. Foto: Trine Ruud Grønningen/Kulturtanken.
  1. juni 2023:

I en fullsatt stortingssal legger Sannhets- og forsoningskommisjonen fram sin 758 sider lange rapport. Det er en alvorlig dag, med sterke taler på vegne av undertrykte språk og kulturer.

Under de kunstneriske innslagene får Odd Gaare fra kompetanseenheten i Troms fylkeskommune nærmest en åpenbaring:

– Musikken ga stemme til de i rapporten som ikke var til stede i salen. Den ble deres stedfortreder og ga historiene deres liv. Det ble tydelig for meg at det måtte bli kunsten som formidlet rapportens innhold, at det var den som kunne skape respons, bemerker han.

Fra presentasjonen av rapporten. Kulturelt innslag ved Emma Elianne Oskal Valkeapää og Georg Buljo: "Knuste glassperler". Foto: Peter Mydske/Stortinget

Som tenkt, så gjort. Hjulene ble satt i gang og fylkesordfører i Troms, Kristina Torbergsen, utfordret landets nordligste teatre til å lage et teaterstykke basert på rapporten. Målgruppa skulle være ungdom.

Det var første gang Hålogaland Teater, Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš og Kvääniteatteri skulle samarbeide om en felles teaterproduksjon. De tok utfordringen på strak arm, og på rekordtid ble DKS-forestillingen F*CK F*CK F*CK skapt.

Fra 37 timers lesing til 45 minutters teater

Under siste DKS-forum presenterte Vera Helene Ridderseth, fagansvarlig for scenekunst i DKS i Troms, Frank Jørstad, teatersjef for Kvääniteatteri, og tidligere nevnte Odd Gaare prosessen bak F*CK F*CK F*CK.

Vera Helene Ridderseth, Odd Gaare og Frank Jørstad på DKS-forum, november 2024.

Manus er skrevet av Teodor Janson og Frank Jørstad. Sistnevnte forteller at de tre teatrene umiddelbart sa ja til å lage en forestilling basert på rapporten, selv om de ikke hadde peiling på hvordan de skulle løse oppdraget.

Rapporten er nær 800 sider lang og tar 37 timer å lese. Mens forestillingen skulle vare i 45 minutter. Hvordan koker man ned og finner essensen i et så massivt materiale? Og samtidig gjør det interessant og relevant for tenåringer?

Det var da ideen kom om å lage en utendørsforestilling. Skolegårder skulle omgjøres til teaterscener med tre pickup-biler som scenografi.

– Bilene ble valgt for å skape en slags «arktisk commedia dell'arte-trupp» som kunne kjøre rundt i hele Troms, forklarer teatersjefen.

Pickup-biler utgjør scenografien i forestillingen. - Jeg hadde så stor tro på at hvis vi skulle nå frem, så var det gjennom det poetiske språket, gjennom kunsten, følelser og bevegelser, forteller Gaare.

Dype sår, sterke vitnesbyrd

Sannhets- og forsoningsrapporten skal være et grunnlag for et oppgjør med fornorskingspolitikk og urett mot samer, kvener/norskfinner og skogfinner.

Rapporten viser at språk forsvinner, kultur er borte, og at fornorskingen har lagd dype sår hos store deler av befolkningen.

En av kommisjonen oppgaver var å samle inn og synliggjøre personlige historier og erfaringer med fornorskingspolitikk og urett. Over 760 vitnesbyrd ligger til grunn for rapporten, og noen av disse er iscenesatt i forestillingen.

Vi er ganske drøye i måten vi snakker om tematikken på. Men det tror jeg vi må være.

Teatersjef Frank Jørstad

F*CK F*CK F*CK kan nærmest beskrives som et utendørs sannhets- og forsoningsroadshow, spisset mot ungdom i alderen 16-19 år.

– Vi bruker patos og følelser for at elevene skal bli emosjonelt investert. Vi er ganske drøye i måten vi snakker om tematikken på. Men det tror jeg vi må være. Og tonen er ikke verre enn den har vært i nordnorske nettaviser og sosiale medier, bemerker Jørstad tørt.

Engasjerer både ungdom og anmeldere

Vera Helene Ridderseth forteller at det ble vedtatt politisk at funnene fra Sannhets- og forsoningskommisjonens arbeid skulle inn i fylkets videregående skoler.

– Så fra vår side er forestillingen også et svar på en konkret bestilling fra politikerne.

DKS-produksjonen hadde premiere høsten 2024 og er allerede vist for over 6000 elever.

– Responsen har vært overveldende positiv. Ungdommer har beskrevet den som «viktig», «morsom» og «tankevekkende», bemerker Ridderseth.

Også anmeldere har rost forestillingen for dens evne til å engasjere unge. Den anerkjente teaterkritikeren Anki Gerhardsen ga forestillingen treningskast 6. I sin anmeldelse skrev hun at forestillingen var morsom, skarp og overraskende.

- Kunstens evne til å vise sannhet er uovertruffen, mener Odd Gaare.

Frank Jørstad håper at F*CK F*CK F*CK blir tilgjengelig for alle landets videregående elever.

– Ved å ta Sannhets- og forsoningsrapporten inn i et slikt poetisk og emosjonelt rom som det gjøres i F*CK F*CK F*CK, blir rapporten både menneskeliggjort og mer forståelig, sier regissøren.

Ridderseth poengterer at skolen var myndighetenes viktigste redskap i fornorskingen.

– Vi er nødt til å tette en mengde kunnskapshull omkring samisk-, kvensk-, og skogfinsk kultur. Det vil F*CK F*CK F*CK kunne bidra til. Skolen må også være myndighetenes viktigste redskap i arbeidet med forsoning. Jeg mener forestillingen er både viktig og riktig.

Vi er nødt til å tette en mengde kunnskapshull omkring samisk-, kvensk-, og skogfinsk kultur.

Vera Helene Ridderseth, DKS Troms

Markering foran Stortinget

Tilfeldighetene ville at datoen for høstens DKS-forum sammenfalt med Stortingets behandling av rapporten fra Sannhets- og forsoningskommisjonen.

Etter initiativ fra fylkesordfører Kristina Torbergsen ble F*CK F*CK F*CK spilt som en politisk markering foran Stortinget på Eidsvolls plass.

De tre teatrene ønsker å samarbeide om tematikken sannhet og forsoning i fem år fremover.

– Rapporten ble bestilt av Stortinget. Det at et kunstverk som er laget ut fra rapportens innhold spilles foran Stortinget i dag – det er demokrati i praksis fra et kunstnerisk perspektiv, bemerker Jørstad. Han fortsetter:  

– Akkurat nå er dette Norges viktigste teaterforestilling. Fordi F*CK F*CK F*CK snakker til unge mennesker om sannhet og forsoning.

- Det skjer noe med en slik rapport når du tar den inn i et poetisk rom, poengterer teatersjef Frank Jørstad. Her ser publikum på forestillingen utenfor Stortinget.

Fakta om F*CK F*CK F*CK

  • Forestillingen er et samarbeid mellom Hålogaland Teater, Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš og Kvääniteatteri, produsert og støttet av Troms fylkeskommune for Den kulturelle skolesekken (DKS).
  • Basert på Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, som belyser fornorskingspolitikkens konsekvenser for samiske, kvenske og skogfinske kulturer.
  • Utgangspunktet for stykket er tre stammers møte, det vil si møtet mellom nordmann, same og kven.
  • Målet er å skape engasjement og refleksjon blant ungdom.
  • Premiere høsten 2024.

Av: Teodor Janson og Frank Jørstad Regi: Ellen Zahl Jonassen, Dramaturg: Rawdna Carita Eira, Musikk: Nils Rune Utsi (Slincraze), Scenografi: Joan Nango og Eystein Talleraas, Kostymer: Ramona Salo Myrseth, Lys: Ingeborg Staxrud Olerud, Skuespillere: Kristoffer Anker (Hålogaland Teater), Astrid Serine Hoel (Kvääniteatteri) og Mikkel Soleng Rundberg (Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš).

Om Sannhets- og forsoningskommisjonen

Oppnevnt av Stortinget i juni 2018. Avleverte sin rapport 1. juni 2023 til Stortingets presidentskap. Kommisjonen hadde tre oppdrag:

  1. Foreta en historisk kartlegging som beskriver norske myndigheters politikk og virksomhet overfor samer og kvener/norskfinner både lokalt, regionalt og nasjonalt.
  2. Se på ettervirkninger av fornorskingspolitikken i dag, knyttet til samisk og kvensk/finsk språk og kultur, samt materielle, sosiale, helsemessige og identitetsmessige ettervirkninger, både for gruppene som helhet og for enkeltindivider.
  3. Foreslå tiltak som bidrar til videre forsoning. Stortingets flertall er enige om 17 tiltak til å følge opp kommisjonens rapport.
Gruppebilde av Sannhets- og forsoningskommisjonen foran Stortinget. Foran f.v. Anna-Kaisa Räisänen, Liss-Ellen Ramstad, Pia Lane, Dagfinn Høybråten, Anne Julie Semb, Anne Kalstad Mikkelsen, Liv Inger Somby og Inger Elin Utsi. Midtre rad f.v. Jon-Christer Mudenia, Isak Andersen Turi, Aslak Syse, Håkon Hermstrand, Marit Myrvoll og Torkel Rasmussen. Bakre rad f.v. Ketil Zachariassen, Ivar Bjørklund, Per Oskar Kjølaas og Einar Niem Foto: Stortinget

Les mer om Den kulturelle skolesekken

En mann lenser seg ned mot barn som sitter på gulvet. Han smiler og slår to pinner i bakken

Det rause rommet

Under årets Marked for Musikk ble det for første gang vist en tilrettelagt produksjon med målgruppa til stede.

To barn og en kvinne står på en scene foran en storskjerm og prater til en kinosal me dpublikum.

Elever styrer samtalen på Filmbad

Uventede og kloke spørsmål dukker opp når barn får møte filmskapere i en ny formidlingsmodell fra Stiftelsen TIFF og DKS Tromsø.

En skuespiller står med bøyd rygg på en scene, hun holder en finger til kinnet.

Utviklingsprosjekt skal styrke tegnspråk i DKS

En ny forestilling fra Unge Viken Teater og Teater Manu viser at det er viktigere å lytte enn å høre. Nå satses det på å nå ut til flere med tegnspråklige produksjoner i Den kulturelle skolesekken.