Nytt verktøy for elevtilbakemeldinger i DKS
Nå kan elevene ta verktøyet i bruk
Endelig er et nytt verktøy for elevmedvirkning tilgjengelig for mellomtrinnet og ungdomstrinnet på alle skoler i Norge. Dette verktøyet gir elevene en enkel og engasjerende måte å gi tilbakemeldinger etter å ha deltatt i Den kulturelle skolesekken (DKS). For lærerne blir det en praktisk plattform for å starte refleksjon og samtaler om opplevelsene.
Enkelt og lærerikt
Verktøyet er designet for å gjøre elevmedvirkning enkelt og meningsfylt. Elevene fyller ut et digitalt skjema hvor de beskriver, vurderer og reflekterer over DKS-opplevelsen – en prosess som tar rundt 10 minutter. Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo har bidratt i utviklingen av verktøyet når det gjelder styrking av elevenes vurderingskompetanse, samt å knytte verktøyet opp mot læreplanen.
Spørsmålene i skjemaet gir DKS-planleggere verdifull innsikt i elevenes tanker, forventninger og opplevelser. Verktøyet gir også rom for refleksjon, der elevene blir oppfordret til å ta stilling til hva de likte – eller ikke likte – og begrunne hvorfor. For ungdomstrinnet inkluderer opplegget også spørsmål om de ville anbefalt opplevelsen videre, og i så fall til hvem.
Forskningsbasert og brukervennlig
Verktøyet er grundig testet med både elever og lærere, og spørsmålene er nøye utformet for å være lettfattelige og relevante for elever med ulik kunst- og kulturforståelse. Alle svar gis gjennom flervalgsalternativer for å sikre personvernet, noe som også gjør det raskt og enkelt å bruke i klasserommet.
Slik fungerer det i praksis
Verktøyet er tilgjengelig for alle 5.–10.-klasser gjennom DKS-portalen. Kulturkontakten ved skolen mottar en e-post med lenke til skjemaet tre dager før en DKS-turné starter. Lenken deles videre med lærerne, som enkelt kan vise skjemaet på storskjerm i klasserommet. Elevene kan deretter logge seg inn med nettbrett eller PC via QR-kode eller kode på nettsiden mening.dks.no.
Veien videre
Kulturtanken vil følge nøye med på hvordan verktøyet tas i bruk, og oppfordrer både lærere og elever til å komme med tilbakemeldinger. Dette er en del av et større arbeid for å styrke elevmedvirkningen i DKS og sikre at tilbudet treffer elevenes ønsker og behov enda bedre.
Direktør Matias Hilmar Iversen ser stort potensial i det nye verktøyet.
– Som tidligere lærer har jeg stor tro på verdien av å samtale med elevene om hvordan en film, et besøk på et galleri eller møte med en forfatter traff dem. Det kan bidra til at de utvikler et språk til å snakke om kunst, og det gjør oss bedre i stand til å forstå deres opplevelsesverden. Med dette verktøyet legger vi til rette for at barn og unge i større grad kan reflektere over kunstopplevelser i DKS, sier han
Iversen understreker også betydningen av tilbakemeldingene for å kunne forbedre tilbudet:
– Kunnskap om elevenes opplevelser er helt grunnleggende for diskusjonen om videreutvikling av ordningen.