Ny antologi om Den kulturelle skolesekken
Søker forskningsartikler som undersøker DKS sin rolle i skolen.
I 2026 er Den kulturelle skolesekken (DKS) 25 år.
For å feire jubilanten skal det utgis en antologi med forskningsperspektiver som kan utdype, utvide og utfordre hvilke roller DKS har og kan ha i skolen.
Antologien blir en del av skriftserien Kunst og kultur i opplæring, initiert av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen og vil utgis på Cappelen Damm Forskning.
Frist for å sende inn abstract er 15.oktober.
Antologien vil fokusere på følgende fire områder, men andre perspektiver på ordningen kan også være aktuelle:
- Betydningen av DKS for elever
- DKS som laboratorium for nyskapende kunst, pedagogikk, kunst- og kulturformidling
- DKS i lærerutdanningen
- Alternative modeller for kunst- og kulturmøter i skolen
Betydningen av DKS for elever
Hvordan kan vi få større innsikt i hva DKS betyr for elevene? Etter snart 25 år med DKS, er det få studier som setter elevenes opplevelse i sentrum.
Antologien ønsker forskning som belyser betydningen av DKS gjennom å undersøke elevperspektivet, men også bidrag som diskuterer teoretiske og metodologiske spørsmål knyttet dette.
DKS som laboratorium for nyskapende kunst, pedagogikk, kunst- og kulturformidling
Turnémodellen i DKS legger temporære, romlige og sosiale premisser for kunst- og kulturmøtene. Med større vektlegging av elevmedvirkning i disse møtene utfordres både kunstner-, formidler-, lærer- og elevrollen.
Vi ønsker forskning som undersøker hvordan DKS som en arena med særskilte muligheter og begrensninger bidrar til nyskapende kunst, pedagogikk, kunst- og kulturformidling.
DKS i lærerutdanningen
DKS har vært en utfordrer av etablerte tankesett og konvensjoner innenfor de to fagområdene kunst og pedagogikk. I de siste årene ser vi nye samarbeid oppstå mellom lærerutdanninger og DKS som bidrar til nytenkning omkring lærerens rolle og kunst- og kulturopplevelsers plass i skolen.
Vi ønsker forskningsbidrag som undersøker samspillet mellom DKS og skole, og mellom DKS og lærerutdanningene spesifikt.
Alternative modeller for kunstmøter i skolen
Sist, men ikke minst, ønsker vi forskningsbidrag om alternative modeller til DKS. Den norske ordnuingen er internasjonalt kjent og mangfoldig. I ordningens 25. år er det likevel viktig å ikke bli selvfornøyd og blind for nye, spennende praksiser.
Vi ønsker å løfte i blikket og inviterer bidrag som undersøker alternative modeller for kunst- og kulturmøter i skolen, både i Norge og internasjonalt.