To barn med caps ser på en forestilling.

Ny antologi om Den kulturelle skolesekken

Søker forskningsartikler som undersøker DKS sin rolle i skolen.

Snart 25 år med kunst og kultur gjennom DKS. Foto: Lars Opstad / Kulturtanken.

I 2026 er Den kulturelle skolesekken (DKS) 25 år.

For å feire jubilanten skal det utgis en antologi med forskningsperspektiver som kan utdype, utvide og utfordre hvilke roller DKS har og kan ha i skolen.

Antologien blir en del av skriftserien Kunst og kultur i opplæring, initiert av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen og vil utgis på Cappelen Damm Forskning.

Frist for å sende inn abstract er 15.oktober.

Antologien vil fokusere på følgende fire områder, men andre perspektiver på ordningen kan også være aktuelle:

  • Betydningen av DKS for elever
  • DKS som laboratorium for nyskapende kunst, pedagogikk, kunst- og kulturformidling
  • DKS i lærerutdanningen
  • Alternative modeller for kunst- og kulturmøter i skolen

En gruppe barn ser på en konsert.
Hva betyr DKS for elevene i skolen? (Foto: Erik Brandsborg / Kulturtanken)

Betydningen av DKS for elever

Hvordan kan vi få større innsikt i hva DKS betyr for elevene? Etter snart 25 år med DKS, er det få studier som setter elevenes opplevelse i sentrum.

Antologien ønsker forskning som belyser betydningen av DKS gjennom å undersøke elevperspektivet, men også bidrag som diskuterer teoretiske og metodologiske spørsmål knyttet dette.

DKS som laboratorium for nyskapende kunst, pedagogikk, kunst- og kulturformidling

Turnémodellen i DKS legger temporære, romlige og sosiale premisser for kunst- og kulturmøtene. Med større vektlegging av elevmedvirkning i disse møtene utfordres både kunstner-, formidler-, lærer- og elevrollen.

Vi ønsker forskning som undersøker hvordan DKS som en arena med særskilte muligheter og begrensninger bidrar til nyskapende kunst, pedagogikk, kunst- og kulturformidling.

DKS i lærerutdanningen

DKS har vært en utfordrer av etablerte tankesett og konvensjoner innenfor de to fagområdene kunst og pedagogikk. I de siste årene ser vi nye samarbeid oppstå mellom lærerutdanninger og DKS som bidrar til nytenkning omkring lærerens rolle og kunst- og kulturopplevelsers plass i skolen.

Vi ønsker forskningsbidrag som undersøker samspillet mellom DKS og skole, og mellom DKS og lærerutdanningene spesifikt.

Alternative modeller for kunstmøter i skolen

Sist, men ikke minst, ønsker vi forskningsbidrag om alternative modeller til DKS. Den norske ordnuingen er internasjonalt kjent og mangfoldig. I ordningens 25. år er det likevel viktig å ikke bli selvfornøyd og blind for nye, spennende praksiser.

Vi ønsker å løfte i blikket og inviterer bidrag som undersøker alternative modeller for kunst- og kulturmøter i skolen, både i Norge og internasjonalt.

Les også:

gutt som rekker opp hånden i ett klasserom

Hva mener elever om DKS?

Nytt elevtilbakemeldingsverktøy for DKS.

Kristine Høeg Karlsen

Storstilt forskningsprosjekt om skole og DKS

Kristine Høeg Karlsen skal lede forskningsprosjektet pARTiciPED, hvor målet er å styrke samarbeidet mellom skole og DKS.