Elever styrer samtalen på Filmbad
Uventede og kloke spørsmål dukker opp når barn får møte filmskapere i en ny formidlingsmodell fra Stiftelsen TIFF og DKS Tromsø.
– Hva er egentlig et filmbad? Skal vi bade, liksom?
To smilende og nysgjerrige svensker har nettopp kommet inn på kontoret til Tromsø internasjonale filmfestival (TIFF). Her gjør staben seg klar for dag to av TIFF Junior, en egen barnefilmfestival som arrangeres hver september for publikum mellom 3 og 13 år.
Regissør Christian Zetterberg og skuespiller Hannes Edlund har allerede besøkt flere barnefilmfestivaler med kortfilmen Spilleregler. I dag skal de være med noe annet enn den vante filmintroduksjonen, men heldigvis trenger de ikke løpe ut i gågata for å kjøpe badetøy.
I stedet for en filmformidler skal de møte en syvendeklasse fra Slettaelva skole, som har gjort et dypdykk i filmens historie og tematikk for å lage grunnlag for «elevenes egen Q&A».
Men først er det tid for en kopp kaffe, lunsj og en liten advarsel fra TIFF Juniors festivalsjef Astrid Aure:
– Disse elevene kommer nok til å stille ganske direkte spørsmål!
Samarbeider om medvirkningspilot
Spilleregler er valgt ut som én av to kortfilmer som skal under lupen i Filmbad – en nasjonal pilot og et medvirkningsprosjekt i regi av Stiftelsen TIFF i samarbeid med DKS Tromsø, støttet av Kulturtanken.
Konseptet er basert på metoden Barnebokbad, som har sin opprinnelse i Pegasus-programmet på Lillehammer internasjonale litteraturfestival.
Metodikken baserer seg på at en gruppe skoleelever sammen forbereder seg til å intervjue en forfatter gjennom å lese og analysere en roman i fellesskap. Nå har elevene fra Slettaelva skole gjort det samme med filmmediet.
– Vi foreslo prosjektet for TIFF i 2019, som en forlengelse av å ha gjennomført Barnebokbad hos oss, forteller Vigdis Sjelmo, daglig leder for DKS Tromsø.
Dette er tredje gang piloten testes. En digital versjon i 2021 ble fulgt av det første fysiske opplegget for ungdomstrinnet på TIFF i januar 2024. Før Slettaelva skole fikk ta over stafettpinnen, ble langfilm byttet mot et kortfilmprogram.
– Klassen fikk også bedre tid til forberedelser denne gangen, forklarer Sjelmo. – Vi prioriterte oppfølging av filmbaderne for å trygge dem enda mer i rollen.
– Barn er kloke
Det er stinn brakke og god stemning i den ærverdige salen på Verdensteatret – Cinemateket i Tromsø. Elevene har siste gjennomgang med veileder Nina Mathisen før innlederne går på scenen for å introdusere den første filmen, IRIS.
Filmen handler om en jente med livlig fantasi som opplever en helt utrolig dag. Det er en underholdende historie, full av stadig mer overraskende vendinger og gåter uten tydelige svar. Flere gisp og latterkuler høres i salen gjennom filmvisningen.
Les en artikkel fra innspillingen av IRIS og en bakomfilm for DKS:
Bak bakomfilmen
– Jeg har prøvd å lage en film som inviterer til engasjement, og at publikum må tenke og dikte selv, sier regissør Jon Vatne, som senere i festivaluka vinner prisen Aurora Junior for Beste kortfilm.
Som førstemann under lupen må han svare på mer eller mindre uforutsigbare spørsmål. Hvorfor dukker det plutselig opp en enhjørning for eksempel, og er hovedkarakteren Iris egentlig bare ensom? Kan man kalle henne en tyv, siden hun plukker opp en veske som en tyv kaster fra seg?
– Det var noe jeg aldri hadde tenkt på. Der er barn gode – de kommer på ting som voksne ikke gjør, sier Vatne i etterkant.
– Jeg har sluttet å bli overrasket over hvor kloke de er.
Graver dypere
Filmviter og formidler Nina Mathisen er leid inn av TIFF for gjennomføringen av Filmbad og forberedelsene i forkant.
Hun har vært på Slettaelva skole i to omganger for å jobbe med elevene, i tillegg til den ekstra runden med de seks elevene som stiller opp som klassens representanter på scenen.
– Det å få til en god samtale på scenen er nok det vanskeligste. Det er det jo også for voksne, forklarer hun.
Mathisen er tydelig på at god tid sammen med elevene er viktig for å finne frem til de mest interessante spørsmålene.
– Et godt eksempel er spørsmålet om Iris er ensom. Det var litt lenger ut i prosessen at den ideen dukket opp, poengterer hun.
– Førsteinntrykket til alle sammen var bare at de ikke likte karakteren. Da måtte jeg grave dypere, jobbe mer sammen med elevene for å kunne se mer enn bare handlingene hennes.
Få være den man er
Utfordringen med å få til den gode samtalen blir tydelig etter visningen av Spilleregler. Ikke fordi elevene ikke er dyktige, men fordi ikke alle norske ord er så lette å forstå for de besøkende svenskene.
«Var det flaut å spille inn den scenen der du drar ned buksa?»
Elevene spør om den kanskje viktigste scenen i filmen.
15-årige Hannes Edlund spiller Theo, som sammen med laget sitt skal spille sin første store håndballturnering. Talentspeidere og potensielle sponsorer er til stede og kampen går så det suser, men avbrytes plutselig da noen stiller spørsmål ved Theos kjønnsidentitet.
Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer om DKS-prosjekter fra hele landet.
For å få slutt på den opprørte diskusjonen og kaoset som oppstår, drar han ned buksa foran alle for å bevise at han er gutt.
Etter litt språkoppklaring skjønner Hannes og Christian nøkkelordet i setningen.
– Det var en vanskelig scene å filme på mange måter. Men flaut var det ikke, jeg hadde sykkelbukse på under! forteller Hannes.
«Hvorfor tenker man at når noen har langt hår, så er de jente? », fortsetter elevene.
– Det vet jeg ikke, men jeg synes man skal få ha langt hår hvis man vil, svarer Hannes.
Regissør Christian er enig. Filmen er basert på en virkelig hendelse han var vitne til da han jobbet som lærer.
– Dette med kjønn bør ikke spille så stor rolle. Man skal få lov til å være seg selv, sier han om filmens budskap.
– Jeg hadde trodd Tromsø-dialekten var litt som trøndersk, men den var vanskeligere å forstå, innrømmer Hannes med et smil etter arrangementet.
– Men jeg synes elevene hadde kjempegode spørsmål, dette var veldig gøy! Jeg likte at de hadde satt seg så godt inn i historien og tematikken.
Nasjonal veileder i 2025
«Det var veldig gøy! »
«Jeg var veldig nervøs, men det gikk jo bra.»
Elevene som har ledet samtalene er lettet i etterkant. De forteller at de var loddtrekning i klassen mellom de som hadde lyst på oppgaven.
– Og det var mange som ville! Så de som ikke ble valgt ble veldig skuffa.
– Det er fordypningen sammen med elevene i klasserommet som er mest interessante med dette prosjektet, mener Nina Mathisen.
Det er fordypningen sammen med elevene i klasserommet som er mest interessante med dette prosjektet.
Nina Mathisen
Siste del av pilotprosjektet skal gjennomføres på den 35. utgaven av Tromsø internasjonale filmfestival i januar 2025. Etter dette ferdigstilles en nasjonal veileder for Filmbad slik at flere kan ta i bruk modellen i klasserom og kinosaler. Prosjektleder Astrid Aure har hovedansvaret for veilederen, med bidrag fra Mathisen og i tett samarbeid med DKS Tromsø.
– Vi ser en stor verdi i at elever får bli kjent med filmmediet på en annerledes og dypere måte, og at de selv får prøve seg som aktører på scenen, poengterer Vigdis Sjelmo.
– Det bidrar til nye perspektiver, også for filmskaperne og publikum i salen.
Flere bilder fra Filmbad
Fakta
Om TIFF Junior
TIFF Junior er en filmfestival for, med og av barn og unge mellom 3 og 13 år.
Arrangeres hver september av Tromsø internasjonale filmfestival og Aurora kino Fokus.
I 2022 fylte festivalen ti år.
Filmpriser deles ut av en egen jury som settes sammen av representanter fra lokale barneklasser.
Årets filmer til Filmbad ble hentet fra programmet Kort for Store: Ja jeg tør
Om Filmbad
Samarbeid mellom DKS Tromsø og Stiftelsen TIFF, med støtte fra Kulturtanken.
Leder for piloten er Astrid Aure, prosjektleder for barn og unge i Stiftelsen TIFF og festivalsjef for TIFF Junior.
Basert på metoden Barnebokbad, utformet av Vilde Kamfjord og Pål Brekke Indergard.
Under Filmbad på TIFF Junior 2024 ble 4.-7. klasser fra andre barneskoler invitert som publikum og fikk sjansen til å stille spørsmål til filmgjestene.
Målet er å lage en nasjonal veileder i 2025.
Om filmene
IRIS (2024)
Regissert av Jon Vatne.
Skrevet av Jon Vatne og Anna Lian.
Produsert av Jon Vatne og Gudrun Austli for Syden Pictures.
Vant prisen for Beste kortfilm under TIFF Junior 2024 og den europeiske barnefilmprisen ECFA Short Film Award på kortfilmfestivalen i Oberhausen 2024.
Turnerer i Den kulturelle skolesekken sammen med en egen bakomfilm som ble laget av DKS Trøndelag.
Spilleregler (2024)
Opprinnelig tittel: Spelregler.
Regissert av Christian Zetteberg og skrevet av Christian Zetterberg og Albin Abrahamsson.
Produsert av Liselotte Persson for Gråklippan.
Har blitt vist på flere internasjonale filmfestivaler, som f. eks Nordisk Panorama, Giffoni og BUFF Malmö.
Relevante artikler
Bak bakomfilmen
Politijakt, ville stunts og sprettballer: et nytt prosjekt fra DKS Trøndelag lar elevene oppleve alt som kan skje på et filmsett.
En introduksjon til kinorommet
Oslo Pix Ung satser på skreddersydd elevmedvirkning. To niendeklasser er med på å lage festivalprogram for over syv tusen jevnaldrende.