– Det gir mengdetrening og motivasjon
Spørsmål og svar med en kulturkontakt og kulturverter om å delta på Markedet for Scenekunst.
Kulturkontakt Inger-Helvig Oftedal fra Teigar ungdomsskole har i en årrekke tatt med kulturverter til Markedet for Scenekunst. Både hun og elevene understreker hvor verdifullt det er for medvirkning og refleksjon.
Hvilken verdi har det for deg å ta med elever til Markedet for Scenekunst?
– Jeg tenker det er helt vesentlig. Kulturvertene ser forestillinger og kommer med begrunnede innspill om hva de mener passer for målgruppen. Vi videreformidler dette til kommunekontakten, og elevene opplever at deres stemme er viktig. Jeg ser at elevene har mange gode refleksjoner rundt det de opplever disse dagene.
DKS er noe av det viktigste vi har for å bidra til sosial utjevning.
Inger-Helvig Oftedal
– Å få være med på en visningsarena er også en motivasjon, og jeg merker at måten de presenterer DKS-produksjoner i klassene blir mye bedre etter å ha vært på Markedet for Scenekunst. De får både «mengdetrening» og et eieforhold til DKS, noe som gjør dem til de ambassadørene vi ønsker at de skal være.
Vi jobber mye med å gi alle elevene et språk for kunst- og kulturopplevelser.
– Vi jobber mye med å gi alle elevene et språk for kunst- og kulturopplevelser, og dette gjør vi ved alltid å ha en samtale i klassen rett etter forestillingen. Kulturvertene får øvd mye på dette språket gjennom å se og evaluere forestillinger. De blir gode rollemodeller for de andre elevene, men også for lærerne.
Oftedal mener flere skoler bør sende med elever til visningsarenaen. Hun forteller at hennes lurte på hvorfor det bare var voksne på Markedet for Scenekunst 2024.
– Jeg forstår at de reagerte. Elever skal få oppleve kulturelle uttrykk som utfordrer dem, og det gir oss lærere verdifull innsikt å høre hvorfor de mener det de gjør. Elevmedvirkning handler ikke om å gi dem det de ønsker seg, men om å lytte til refleksjonene deres. Derfor må de få muligheten til det, noe de får på Markedet for Scenekunst.
Les mer: Teigar ungdomsskoles enkle grep for å få mer ut av DKS-besøk.
Å delta på en visningsarena som denne – hvilken verdi har det for deg som kulturkontakt?
– Det er viktig for meg å se det mangfoldet av forestillinger som presenteres. Jeg jobber tett med ungdom og kjenner målgruppen godt, og jeg tror jeg har en teft for hva som vil treffe. I Færder opplever jeg at vi som kulturkontakter blir hørt på våre innspill, og jeg håper det er slik i andre kommuner også.
Hvilken forestilling gjorde størst inntrykk på deg i år, og hvorfor?
– Her er jeg helt enig med elevene. «Litt redd, bare» var en knallgod forestilling! Jeg har snakket med mange av de tøffe og kule guttene som har det akkurat sånn. Endelig en forestilling som treffer dem.
Hvilken rolle mener du at kunst og kultur kan spille i skolehverdagen?
– Åh, jeg kan ikke få understreket hvor viktig det er! For mange av våre ungdommer er skolen, og kun her, stedet de får oppleve kunst- og kulturopplevelser av høy kvalitet. DKS er noe av det viktigste vi har for å bidra til sosial utjevning. Det blir bare viktigere å holde fast på slike fellesopplevelser. Jeg er skikkelig stolt over at dette er noe vi velger å gi til barn og unge.
Kulturkontakten er opptatt av skolens rolle i DKS-ordningen.
– Skolene må forplikte seg til å ta imot tilbudet på en skikkelig måte. Vi må forberede elevene våre godt og gi dem tid til å reflektere over det de har opplevd. De refleksjonene er det ikke alle som lærer å gjøre hjemme, så her har vi en unik mulighet til å gi dem et språk for opplevelser – noe jeg tror er overførbart til mange viktige aspekter i livet.
Spørsmål til kulturvertene
Dere forteller at «Litt redd, bare» gjorde størst inntrykk. Hva var det med den forestillingen?
– Den var så godt spilt, og temaet tok opp ting mange ungdommer kan kjenne seg igjen i. Det var fint at den viste at en vellykket gutt også kan ha det vanskelig. Skuespilleren spilte så realistisk at vi kunne tro han virkelig var Cornelius, 18 år. Måten han brukte rekvisitter og lokalet på var genial, for eksempel meldingene som lyste på benkene vi satt på.
– Forestillingen var en påminnelse om at folk rundt deg ikke nødvendigvis har det så bra - at livet kan være vanskelig - selv om det ikke ser sånn ut. Selv nå, flere uker senere, ser vi alt klart for oss når vi snakker om den. Vi tror den kan hjelpe ungdom til å åpne seg og snakke om vanskelige ting.
Hvordan vil dere oppsummere dagen på Markedet for Scenekunst?
– En slik dag gir både læring og opplevelser. Noen forestillinger setter seg i hodet, det kommer an på temaet.
Hvilken rolle kan kunst og kultur spille i skolehverdagen?
– Det er en pause fra vanlig undervisning, og kan vise oss andre måter å gjøre ting på, noe vi trenger. Kunst og kultur kan også gjøre undervisningen mer virkelig, for eksempel når man besøker steder der historiske hendelser har funnet sted. Noen ganger kan man bare oppleve ting, og det er også greit. Men det bør være bra! Ellers virker det mot sin hensikt.
Les mer om elevmedvirkning i DKS
Nytt tilbakemeldingsverktøy i Den kulturelle skolesekken
Nyskapende prosjekt skal bruke elevers tilbakemeldinger på DKS-tilbudet for å videreutvikle ordningen.
Gjør DKS tilgjengelig på skolens digitale plattformer
1136 elever i Trondheim og Agder fikk digital kunstopplevelse fra Den kulturelle skolesekken (DKS) i læringsplattformen Elevkanalen. Det ga gode resultater!
Hva mener elever om DKS?
Nytt elevtilbakemeldingsverktøy for DKS.