Tre jenter er synlig imponert over damen som danser i forgrunnen. Den ene jenta peker, en av de andre sitter med åpen munn.

Bringer verden nærmere

Hva kan VR-teknologi tilføre musikkfeltet? En pilot har dykket ned i tematikken.

Tre av elevene som deltok i VR-piloten under selve konserten. Foto: Marte Glanville

– Det har vært en gøy dag vi kommer til å huske. De andre gikk glipp av å lære mer om instrumentene og kulturen deres og sånn, er oppsummeringen fra elevene som deltok på dagens pilot.

Over tre dager i mars var 15 syvendeklassinger på Fjell skole i Drammen testpiloter for en VR-teaser koblet til produksjonen «Dhoad - Gypsies of Rajasthan». VR, eller virtuell virkelighet, er en teknologi som lar deg oppleve og utforske en kunstig verden ved hjelp av et spesielt headset.

Det er magisk å koble ny teknologi med en tusen år gammel musikkarv, sier Rahis Bharti entusiastisk.

Han leder ensemblet bestående av seks musikere og to dansere.

– Jeg tenker det er fantastisk å kombinere VR med vår konsert! På denne måten flettes det tradisjonelle med det moderne, og tradisjoner videreføres gjennom å integrere levende musikk med teknologi.

Gjennom å integrere levende musikk med teknologi, videreføres tradisjoner.

Rahis Bharti

Vil utvide formidlingsformatet

Bak piloten står musikkprodusentene Ragnhild Tveitan og Nina C. Dahl, tidligere kollegaer i DKS Viken, som nå jobber henholdsvis i DKS Buskerud og DKS Østfold.

Prosjektet har mange mål, ikke minst å utforske og vise mulighetsrommet innen musikkproduksjoner i Den kulturelle skolesekken (DKS). Tradisjonelt er formatet en 40 minutters konsert for en stor gruppe elever.

Vi ønsket å se på hvordan man kan variere formidlingsformatet, og samtidig utvide og forlenge opplevelsen.

Ragnhild Tveitan og Nina C. Dahl

– Vi ønsket å se på hvordan man kan variere formidlingsformatet, og samtidig utvide og forlenge opplevelsen, forklarer de.

Tveitan poengterer at musikkfeltet, i likhet med andre kunstuttrykk, trenger tid for å kunne åpne opp for større og mer relevante DKS-møter. Dermed ville de utforske muligheten for å utvide kunstopplevelsen gjennom å reflektere barn og unges medie- og teknologirike virkelighet.

På Fjell skole fikk utøverne se den ferdige teaseren i VR for første gang. Her hjelper tekniker Kjetil Palmquist en av danserne med å stramme VR-brillene.

Testpiloter

Det var i hvert fall ikke vanskelig å få frivillige til å delta på piloten! De fem elevene vi møter under den ene testdagen er storfornøyde over ha blitt plukket ut, blant de mange som meldte seg til tjeneste.

«Jeg hadde lyst til å teste VR-briller», er den unisone begrunnelsen de gir, da de får hjelp til å ta på seg de hvite brillene.

- Det er dyrt å sende et ensemble på turné. Da er det fint å gjøre noe som kan bidra til at konserten setter ekstra spor, poengterer produsentene. Her er de i sving med å slå på VR-brillene.

I dag er de totalt syv minuttene med VR-film inndelt i tre sekvenser, med dialog mellom hver. Målet er å undersøke hvor mye elevene får med seg av formidlingen.

«Husker dere hvor de kommer fra? Hva slags fløyte var det? Husker dere hva han kaller det på engelsk?» er noen av spørsmålene de to produsentene stiller.

Selv om Barthi snakker engelsk med aksent, så bekrefter elevene at de får med seg det meste av det han forteller. Som at det ene instrumentet kalles en slangetemmerfløyte.

- Slik rammene og leveringsmodellene for musikk er, må man jobbe ekstra hardt for at det skal bli noe mer enn et møte på 40 minutter, påpeker Nina C. Dahl.

Bygger broer

Dahl og Tveitan poengterer viktigheten av å ha utenlandske prosjekter i programporteføljen.

Dhoad ble valgt til pilotprosjektet fordi ensemblet er svært erfarent. I tillegg er uttrykket og kulturen de representerer sannsynligvis ukjent, og kan derfor være særlig nyttig å settes i en sammenheng.

Utøverne under konserten i gymsalen. - Jeg håper vi har gitt elevene minner for livet, sier ensemblets leder, Rahis Bharti.

Produksjonen gir også mange innganger til bruk i undervisningssammenheng. Det pedagogiske opplegget de to produsentene har utviklet er koblet til et mangfoldsperspektiv.

– Ønsket har vært å bringe verden nærmere, særlig når det gjelder et uttrykk som kan være litt langt unna det vanlige. Dette er tradisjonell romanimusikk fra India som kan spores nærmere tusen år tilbake, poengterer Dahl.

– Kombinasjonen tradisjonsmusikk og kulturarv er spennende. Det hele handler om å bygge broer og forståelse, supplerer Tveitan.

En mann kledd i hvitt og en fargerik turban opptrer. Elever ser på ham.
Tilbakemelding fra en lærer på 5. trinn: «Det er et av de aller beste DKS-besøkene vi har hatt i år, elevene var over seg av begeistring.»

Tettere på

I VR-filmen forteller utøverne om ulike instrumenter, og det vises utdrag fra en dans.  Via VR-teknologien er det som om dere befinner dere i samme rom -  og at Barthi snakker direkte til deg.

– Jeg tror VR tilfører en tett-på-opplevelse. Det er som å være inne i en konsert-teaser, bemerker Tveitan.

Headsettene har hodetelefoner. Dermed trengs ikke internett.

Bortsett fra selve filmingen har Tveitan og Dahl stått for hele rigget. Det vil si alt fra å skrive manus, koordinere og samarbeide med utøvere, til selve gjennomføringen på Fjell skole.

Produsentene understreker at det har vært uvurderlig å være to om prosjektet. De forteller at læringskurven har vært bratt, og at de stadig måtte minne hverandre på at dette faktisk er en pilot – med alt hva det innebærer.

– Poenget er å samle erfaringer og kunnskap om hva vi kan gjøre med digitale verktøy for å utvide opplevelsen, samt gi elevene noen nøkler til dypere forståelse, sier Dahl.

Kan sikre forberedelser

Hvor godt elever forberedes, er som kjent en viktig faktor for en vellykket og varig DKS-opplevelse. Men som avsender har man verken kontroll over hva som faktisk gjøres eller hvor mye tid som avsettes.

– Hva som brukes av forberedelsesmateriell er ofte tilfeldig, bemerker produsentene.

De mener en naturlig videreføring av piloten vil være å gå til innkjøp av et klassesett med VR-briller, og at en tekniker så reiser rundt og bistår lærere med gjennomføringen. Et stort pluss vil være at en dermed vet at det avsettes tid til forarbeid.

– Vi prøver hele tiden å sikre og forstå hvordan vi best kan nå frem til elevene. Å bruke teknologi på denne måten kan både bety en utvidelse av DKS-besøket, og at elevene bedre forstår og husker konsertopplevelsen.

Forsterker møtet

Cirka 270 elever og deres lærere får oppleve «Dhoad - Gypsies of Rajasthan» i løpet av de tre dagene piloten gjennomføres.

Musikerne er stolte bærere av sin kulturarv, og konserten er både en refleksjon og en hyllest. Det elevene får oppleve i gymsalen er mer enn en konsert - det er en reise gjennom tid og rom.

Det gjør tydelig inntrykk på testelevene å oppleve musikerne live, etter først å ha «møtt dem» gjennom VR. De er synlig imponert da den ene danseren balanserer seks krukker på hodet - samtidig som hun står på en spikermatte.

– Jeg trodde konserten og VR-delen skulle være like, men det var de ikke, bemerker en av elevene etter at utøverne er klappet ut av gymsalen.

En dame balanserer mange krukker på hodet. Elever ser på henne.
 Utøverne er etterkommere av det opprinnelige romfolket.

Hva tenker dere er bra med å se en VR-teaser?

– Jeg føler det forberedte oss bedre på hva som skulle skje. Det at vi visste litt om hva som kom gjorde det lettere å oppleve konserten, svarer ei, til i ivrig nikking fra de andre.

Tveitan understreker at VR ikke er i stedet for, men et tillegg.

– Konserten er og skal være hovedpersonen i DKS-opplevelsen.

Fire elever danser med en dame kledd i fargerike gevanter. De smiler stort. Bak ses en mann i turban.
Tilbakemelding fra to lærere på Kjenn skole: «Konserten var en gave vi er veldig takknemlig for. Det var et sjeldent stort engasjement, og ikke minst stor deltakelse i konserten, blant de eldste elevene.»

– Konserten er og skal være hovedpersonen i DKS-opplevelsen.

Ragnhild Tveitan og Nina C. Dahl, musikkprodusenter

Hvilken effekt har det å bruke VR på denne måten?

– Vi ser tydelig verdien av godt forberedte elever. Selv har vi fått masse nyttig kunnskap om hvordan vi kan bruke et digitalt verktøy for å utvide og forlenge en musikkproduksjon. For oss er det tydelig at de 15 elevene som deltok i piloten fikk en enda større opplevelse og en sterkere påkobling enn resten av publikum, oppsummerer de to produsentene.

Se flere bilder fra DKS-produksjonen:

DSC_9431
DSC_9397
DSC_9425
DSC_9722-2
Tre jenter ser på noen som danser. De ser veldig imponert ut.
DSC_9805
DSC_9659
DSC_9664
Fire menn på en scene. Tre av dem har turban. De spiller på instrumenter. En av dem holder hånden ut mens han synger.
En dame danser i en gymsal. Det fargerike skjørtet står som en ring rundt henne. Man ser elever som ser på og musikere.

Fakta om «Dhoad - Gypsies of Rajasthan»

  • Dhoad er et ensemble bestående av etterkommere av det opprinnelige romfolket. Produksjonen kan kobles til blant annet kulturarv og mangfoldsperspektivet.
  • Ensemblet turnerer i ni måneder hvert år. Dette er 24. året på konstant turné.
  • De har holdt konserter i 116 land og opptrådt blant annet under OL i Hellas og dronning Elisabeths diamantjubileum. Utøverne har lang erfaring med å formidle til barn og unge.

Dhoad består av: Rahis Bharti  (tabla/leder), Sushila Kalbeliya - Kalbeliya (danser), Pooja Sapera (bhawai danser), Moinuddin khan (sanger, harmonium), Alfaz Khan (kartal), Hussain Khan Langa (Pungi/sarangi/algoza), Yakub Khan (dholak, Sikander Langa (sanger, kartal).

Les mer om produksjonen

De åtte utøverne som utgjør Dhoad.
- Inntrykket er at testelevene fikk en større konsertopplevelse og en sterkere påkobling. Mest sannsynlig vil det igjen føre til at opplevelsen sitter lenger i, sier Ragnhild Tveitan.

Les mer

En skuespiller står med bøyd rygg på en scene, hun holder en finger til kinnet.

Utviklingsprosjekt skal styrke tegnspråk i DKS

En ny forestilling fra Unge Viken Teater og Teater Manu viser at det er viktigere å lytte enn å høre. Nå satses det på å nå ut til flere med tegnspråklige produksjoner i Den kulturelle skolesekken.

Seks mennesker står på rekke

Gjør DKS tilgjengelig på skolens digitale plattformer

1136 elever i Trondheim og Agder fikk digital kunstopplevelse fra Den kulturelle skolesekken (DKS) i læringsplattformen Elevkanalen. Det ga gode resultater!

Elever rekker opp hånden under en DKS-forestilling

Nytt tilbakemeldingsverktøy i Den kulturelle skolesekken

Nyskapende prosjekt skal bruke elevers tilbakemeldinger på DKS-tilbudet for å videreutvikle ordningen.