8,3 millioner kroner ekstra til litteratursatsing i DKS
Regjeringen bevilger 43,4 friske millioner for å gi barn og unge større leselyst og flere bøker. 8,3 millioner av disse midlene går til å styrke litteraturformidlingen gjennom Den kulturelle skolesekken (DKS).
Bakgrunnen er PIRLS- og PISA-undersøkelsen som henholdsvis viser at norske tiåringer har lavest leseglede av de 65 deltakende landene, og at barn og unges leseferdigheter går i feil retning.
– Dette er en betydelig satsing fra Kultur- og likestillingsdepartementets side, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery.
Av de 43,4 millionene er 20,1 millioner friske midler i tillegg til det som allerede ligger i statsbudsjettet, mens 23,3 millioner ekstra bevilges fra tippemidlene. Midlene til litteraturformidling i DKS kommer fra disse ekstra tippemidlene.
– Dette er midler som vil komme barn og unge direkte til gode. Det betyr både flere og mer gjennomarbeidede litteraturproduksjoner i DKS, poengterer Kulturtankens direktør, Matias Hilmar Iversen.
– Litteraturformidling gjennom DKS kan forhåpentligvis være en inngang til både leselyst og leseglede, fordi den estetiske verdien av å lese er i fokus, sier Kulturtankens fagansvarlig for litteratur, Kristin Stoltz Thomassen.
Dette er midler som vil komme barn og unge direkte til gode.
Matias Hilmar Iversen
Forskning og søkbare midler
Brorparten av de 8,3 millionene skal fordeles direkte til DKS-administrasjonene i fylkene og direktekommunene. Den resterende potten skal gå til forskning og søkbare midler, samt styrking av Uprisen og DKS littlab.
– Ut over å direkte styrke litteraturformidlingen i DKS, vil vi ha satsinger som fokuserer på ungdomsleseren, barnehagebarn, samt samisk og andre nasjonale språklige minoriteter, forklarer Thomassen.
– Siden dette er friske midler, vil det bety et ekstra løft for litteraturformidlingen til barn og unge i hele landet. Vi er svært glade for disse midlene, avslutter Iversen.
Les mer om litteratur i DKS
– Kreativitet fordrer tid og ressurser
Strategiske samarbeid, solide ressurser og en god heiagjeng: Årets runde med DKS littlab viser hvor viktig det er å løfte i flokk for å styrke litteraturen i Den kulturelle skolesekken.
Litteraturformidling for framtida
Fire forfattere går inn i et studio. Etter to dager kommer de ut med lemen mellom hendene, haistemme og hodet fullt av historier om mygg og krig. Er de klare for å redde verden OG styrke litteraturen i DKS?