Musikalsk metamorfose
Under Marked for Musikk 2023 ble søskenparet Rokseth «live-produsert». Bli med bak scenen på Produsentforum.
Hvor mye kan en konsertproduksjon endre seg i løpet av to dager - dersom utøverne får kyndig hjelp? Ganske så mye, viser det seg.
I programposten Produsentforum under Marked for Musikk får publikum innblikk i hvordan man kan utvikle en musikkproduksjon.
I år var det søskenparet Julie og Andreas Rokseth som tok utfordringen på å bli ekspress-produsert foran et publikum. De fikk to erfarne mentorer, Vibeke Rullestad fra DKS Rogaland og Ragnhild Vreim Tveitan fra DKS Viken.
Samarbeidet ga en helt ny dimensjon til det som var et vakkert utgangspunkt. «Nå ble det gåsehud-faktor", var en av tilbakemeldingene fra publikum.
Første forestilling:
Konserten er ennå ikke produsert eller tilpasset en ung målgruppe. I konsertproduksjonen formidler Julie og Andreas Rokseth besteforeldrenes sterke historie fra den lille øya Sula utenfor Trondheimsfjorden gjennom musikk, muntlig fortelling , harpe og bandoneon.
En personlig fortelling. Konserten kaster lys på hvordan det var å leve ved og av havet for bare et par generasjoner siden. Den handler også om tap og sorg, og om håpet og lyset som venter på slutten av en sorgprosess. – Han bestefar seilte på skip som dro verden rundt, forteller Julie.
Havet gir og tar. – En morgen dro bestefar ut for å fiske. Han kom aldri tilbake.
Etter visningen:
Vibeke Rullestad (produsent scenekunst, DKS Rogaland) og Ragnhild Vreim Tveitan (produsent musikk, DKS Viken), samt moderator Morten Brenne (Kulturtanken) oppfordrer publikum til å komme med innspill til hvordan produksjonen kan forbedres.
En av deltakerne på Fagdøgn for Musikere tar ordet.
Julie tar imot tilbakemeldinger fra produsentene. – Det å bli kjent og skape det gode, trygge rommet er essensielt i en slik prosess, forklarer Ragnhild Vreim Tveitan.
Inspirerende: – Det føltes som om vi jobbet i uker, ikke dager, så engasjerende og lærerik var opplevelsen. Prosessen var fantastisk, full av livsglede og kreativitet. Og det føltes som som om vi hadde kjent hverandre kjempelenge, bemerker Vibeke Rullestad.
Kreativt samarbeid. – Det har vært intenst og kjempeartig. Vi har kastet ideer frem og tilbake med Vibeke og Ragnhild, og stemningen har hele tiden vært kjempegod. Det har vært veldig lærerikt, oppsummerer Andreas.
Tilpasses barn og unge. Forestillingen er i utgangspunktet laget for et voksent publikum. Nå skreddersys den til en ung målgruppe. Det jobbes med både dramaturgien og formidlingen.
Før andre visning:
Musikerne og produsentene rekker én time med lyd- og lysteknikeren før den omarbeidede konserten skal vises for publikum.
Lysmagi. Lydtekniker Christian Junge tryller frem stemningen som ønskes.
Hektisk innspurt. Ti minutter til publikumsinnslipp, og fremdeles må flere avgjørelser tas. Her testes iscenesettelse ved hjelp av enkle metoder, som et rødt teppe på Julies stol.
Lys og lyd må samspille. Det jobbes intenst.
God kjemi. De to produsentene har ekspertise innenfor hvert sitt fagfelt og har aldri jobbet sammen før. Men kjemien dem imellom satt fra første stund, og de er fulle av lovord om hverandre.
Dyktige fagfolk. Lydtekniker Vegard Mikalsen tar mobilen til hjelp for å ordne en mygg. – Jeg er fjetret av hva flinke teknikere får til på bare én time, roser Ragnhild Vreim Tveitan.
Det ble ingen tid til generalprøve. Nå gjelder det å kaste seg rundt og stole på prosessen.
Konserten begynner:
– På den tiden da bestefar døde, skulle man ikke sørge åpenlyst. Det dere nå får høre er et bilde på bestemors stille sorg, og å gi slipp på sorgen og slippe lyset inn, forteller Julie om et av musikkstykkene.
I sjøfarerens fotspor. Søskenparet reiste til Buenos Aires i Argentina, dit bestefaren seilte mange år tidligere. Der er bandoneonen allestedsnærværende, både fysisk i byen og i musikken. I løpet av besøket klarte søskenparet også å finne harpens tangostemme. Så konserten byr på tango!
Dialog, ikke monolog. Musikerne fikk innspill fra produsentene om å tenke på konserten som en samtale mellom dem og deres beste venn. – Det å tenke på publikum som vennene våre, det at vi her og nå skaper noe sammen, er rådet som har fungert aller best, forteller søskenparet.
Tilbakemeldinger. – Kommunikasjonen dere imellom og med publikum var herlig. Det var skikkelig nydelig, og så fikk vi komme inn i bobla deres, er en av mange positive tilbakemeldinger fra musikkbloggerne og publikum.
Produsentene utdyper. Vibeke Rullestad forklarer hvilke grep de tok for å forbedre produksjonen. – Vi vil takke dere musikerne for å ha vært ufattelig lydhøre og ta ting kjapt, roser hun.
Lærerikt. – Vi har gitt hverandre det trygge rommet som trengs for å få frem alle ideer. Det har vært en fantastisk fin prosess, bemerker Ragnhild.
–«I havets favn» har gått fra å være en fin konsert til å bli en nydelig konsertfortelling, oppsummerer Vibeke.
Fakta om Produsentforum
Ved å oppleve første og siste konsert og få innblikk på hvilke grep og forandringer som er gjort underveis, får publikum se hvordan man kan utvikle en musikkproduksjon.
- Utøvere: Andreas og Julie Rokseth .
- Produksjon: «I havets favn».
- Produsenter: Vibeke Rullestad (produsent scenekunst, DKS Rogaland) og Ragnhild Vreim Tveitan (produsent musikk, DKS Viken).
- Lyd: Vegard Mikalsen.
- Lys: Christian Junge.
- Moderator: Morten Brenne.
- Arrangører: Kulturtanken i samarbeid med Marked for Musikk.