kinShips – en sanselig reise
Elever i tilrettelagt undervisning har denne høsten vært med på en reise gjennom forestillingen kinShips. I myke skip, omsvøpt av lys, musikk, sang og dans gir kinShips elevene mulighet til å ta hele sanseapparatet i bruk.
En elev ville være med på forestillingen to ganger. En elev som vanligvis har mye uro og ikke vil delta på aktiviteter.
Lærer
På Haug skole i Viken står elevene i lang kø for å se forestillingen kinShips. Flere av dem sitter i rullestol. Inn kommer tre dansere. De krabber på alle fire og synger på en sang om hud og bakteriepopulasjon på hudoverflaten.
Elevene følger spent med, og danserne leder dem videre inn i et rom fylt med mykt, varmt lys. Lyset kommer ovenfra, projisert gjennom store flak av stoff i ulike farger. Elevene blir hjulpet ut av rullestolene og opp i vogner eller skip dekt med silkemykt stoff. Danserne skifter på å bevege skipene og seg selv rundt i rommet. kinShips sin reise er godt i gang.
Fra scenerom til skoleformat
Forestillingen kinShips har turnert på skoler for DKS Viken denne høsten gjennom et program som er tilpasset elever i tilrettelagt opplæring. Forestillingen ble opprinnelig laget for spedbarn og deres pårørende, og ble vist i scenerom laget for teater og dans. Ville det lykkes å overføre forestillingens kvaliteter inn i et skoleformat med klasserom og gymsaler, mindre tid og mindre teknikk? Kunne kinShips rikelige sanseunivers gi opplevelser for elever med ulike funksjonsvariasjoner? Produsentene i DKS Viken så potensialet.
Det å lage en forestilling er like mye å kvitte seg med egne fordommer som å skjønne hva publikum har lyst på.
- Ellen Jerstad, Konsept og regissør kinShips
Forestillingen kinShips er en finstemt opplevelse som ikke var opplagt for en turné i Den kulturelle skolesekken. Regissør Ellen Jerstad, koreograf Roza Moshtaghi og produsent i DKS Viken, Jon Tombre, forteller om et grundig forarbeide som måtte til for å tilpasse forestillingen. Hvordan lage teater for en ny målgruppe? Hvem var elevene? Hvordan så rommene ut? Hva var mulighetene på den enkelte skole?
Meld deg på vårt nyhetsbrev, og hold deg oppdatert om Den kulturelle skolesekken og kunst og kultur for barn og unge.
Det ble satt av midler til en egen periode for preproduksjon. kinShips-teamet reiste på forhåndsbefaring på skolene for å kartlegge rommene, og de øvde på å pakke turnébil. Bemanningen ble styrket med en tekniker, og lys og scenografi ble tilpasset for å kunne brukes i ulike type rom.
– Dette forarbeidet var avgjørende. Det skapte en ny versjon av forestillingen tilpasset skolene og elevene i Tilrettelagt, forteller Jon Tombre.
Jerstad og Moshtaghi roser kinShips-teamet som har vært generøse og åpne for forandringer, nye rom og nye reaksjoner fra publikum.
– Jeg ønsker å bryte ut av ideen om at alder er den eneste muligheten å dele inn et publikum på. Det å lage en forestilling er like mye å kvitte seg med egne fordommer som å skjønne hva publikum har lyst på, fortsetter Ellen Jerstad.
– En forestilling blir aldri ferdig. Scenekunst er i konstant bevegelse sier Roza Moshtaghi.
kinShips er en forestilling laget for og med publikum. En forestilling som gir rom for at alle sanser blir stimulert og tatt i bruk.
- Roza Moshtaghi, koreograf kinShips
Et kollektivt samspill
- Alle involverte skal tidlig med, påpeker Ellen Jerstad.
Kollektivet i kinShips står sentralt. I prosessen er publikum tidlig inne, i tillegg til alle som er involvert i forestillingen. De medvirkende i kinShips har troen på at samarbeid i hele prosessen er med på å skape et trygt rom. Dette åpner opp for at sanseapparatet blir mer tilgjengelig, både for de som lager og de som skal oppleve kinShips som publikum. kinShips kan oppleves med hele kroppen, ikke bare med øynene på avstand.
- Du er delaktig i forestillingen med ditt eget sanseapparat. Forestillingene blir aldri like.
-Det er få ting i verden du opplever alene. Vi opplever verden kollektivt. kinShips handler om å være et kollektiv, være sammen uavhengig av våre forskjeller i alder, opplevelser og livserfaringer, understreker Roza.
Forestillingen har blitt velegnet for Tilrettelagt fordi den på en direkte, myk og fast måte tar elevene inn i sin verden.
- Jon Tombre, produsent og ansvarlig for Tilrettelagt i DKS Viken
Fakta om kinShips
- Produsert av: Øyteateret i samproduksjon med Dansens Hus. kinships ble laget som en del av STOR kunst for små barn. Prosjektet er initiert og ledet av Dansens Hus og finansiert av Dansens Hus og Sparebankstiftelsen DNB
- Produsent i Den kulturelle skolesekken: DKS Viken ved Jon Tombre
- Program for Tilrettelagt i DKS Viken er jobbet fram med et ønske om å gi elever med ulike funksjonsforutsetninger gode kunst – og kulturopplevelser
- Originalbesetning: Ida Haugen, Janne Hillestad Mikkelsen, Caisa Strømmen Røstad
- Konsept, regissør: Ellen Jerstad
- Koreograf: Roza Moshtaghi
- Musikk: Torstein Lavik Larsen, Magnus Nergaard, Heida Karine Johannesdottir, Anja Lauvdal
- Lysdesign: Martin Myrvold
- Scenografi design: Baum & Leahy og Annike Flo
- Kostyme design: Zofia Jakubiec
- Scenografi og kostyme produksjon: Hroar Hesselberg, Anette Cecilie Danielsen, Fie von Veer og Lærke Bang Barfod