Livskriser og barneblikk på Arena Film 2022
Hvordan kan film endre perspektivet ditt? Disse produksjonene åpner for nye refleksjoner rundt historie og nåtid, svik og empati.
– Det er egentlig ganske spennende å se hvordan dere voksne prøver å nå ut til oss unge via film, sier Cornelia (14) til stor latter fra salen på Union Scene.
Sammen med fire jevnaldrende ungdommer sitter hun på scenen under Arena Film; visningsarena og et av de viktigste møtestedene for film i Den kulturelle skolesekken.
Her presenteres et bredt utvalg profesjonelle filmproduksjoner som er aktuelle for Den kulturelle skolesekken kommende skoleår, og det er tradisjon at ungdomsskoleelever kommenterer på "pitchene" de har sett i løpet av dagen.
- Først og fremst vektlegger vi kvalitet, sier Mette Indrehus fra DKS Viken. Hun sitter i programmeringsgruppen som består av fem produsenter for film fra Innlandet og Viken.
Meld deg på vårt nyhetsbrev, og hold deg oppdatert om Den kulturelle skolesekken og kunst og kultur for barn og unge.
- Det skal være gode prosjekter som står bra, sitter i magen og som kan integreres i skolen. Deretter er det viktig med bredde både med hensyn til sjanger, geografi, tematikk og format.
I alt 15 ulike produksjoner har blitt presentert på arenaen i år. Samlet sett representerer de et serie- og filmtilbud for hele skoleløpet.
Så; hvordan forsøker egentlig disse voksne å nå frem til barn og unge – og hvorfor?
Nudes: gråsoner i digitalisert seksualitet
En av produksjonene tar for seg en problemstilling som mange unge i dag opplever: nakenbilder spredd på internett uten samtykke. Antologiserien Nudes fra NRK P3 og Barbosa Film viser tre ungdommers måte å takle denne første store livskrisen gjennom hver sin avsluttende historie.
Serien gjorde inntrykk da den dukket opp på norske TV-skjermer i 2019. Tre år etter premieren har den vunnet flere priser, blitt solgt til en rekke land og fått nyinnspillinger i Italia og Frankrike.
- Jeg opplever at det er mye engasjement og intelligente synspunkter hos ungdommer. Og de tåler å utfordres på sine meninger!
Det sier Liv Joelle Barbosa Blad, som har regissert serien sammen med Erika Calmeyer. Nå vil de ta med serien ut på skoleturné for å inspirere til skaperglede og refleksjon hos ungdommer.
DKS-opplegget deres er basert på episoden om "Viktor", som i motsetning til de andre karakterene er den som filmer og deler en sexvideo på Snapchat.
Snart innhenter konsekvensene ham i form av en politianmeldelse og fordømmelse fra alle kanter. Men det var jo bare på kødd?
- Dette er den mest komplekse episoden av de tre, mener Barbosa Blad. - Den viser et veldig tydelig fall, fra en populær russepresident til å nærmest bli stemplet som pedofil. Jeg håper at en dialog rundt dette kan åpne for å lese nyanser ellers i livet også, forklarer hun.
Filmskaperen er ikke interessert i å male et svart-hvitt bilde verken av karakterene sine eller tematikken.
- Vi ønsker ikke å snakke med ungdommer på en belærende måte, men på deres nivå. Digitalisert seksualitet er kommet for å bli, og det trenger ikke bare være en negativ ting. Internettet kan også være et fantastisk sted!
Hva er deres viktigste budskap?
– Vær snill mot deg selv og mot andre. Det er viktig å behandle hverandre med omsorg og empati.
Vi ønsker ikke å snakke med ungdommer på en belærende måte, men på deres nivå.
Liv Joelle Barbosa Blad
Titina: et annet blikk på historien
– Jeg synes dette er den aller beste norske filmen på kino i år, konstaterte konferansier og filmviter Karsten Meinich om Titina, fortellingen om den første hunden på Nordpolen. Animasjonsfilmen har sjarmert både publikum og anmeldere i senk denne høsten, og Meinich innrømmet at selv voksne menn kommer hulkende ut av kinosalen.
Produsent Tonje Reiersen har rukket å være på noen skolebesøk med filmen.
– Det er gøy at barna blir så begeistra! Jeg merker at det er veldig spennende for dem at dette var noe som skjedde på ekte. De er nysgjerrige og har veldig smarte spørsmål.
Filmen følger Roald Amundsen, ingeniøren Umberto Nobile og Nobiles hund Titina på den imponerende ekspedisjonen med luftskipet "Norge" til Nordpolen. Men dette er ingen ren hyllest, og filmen viker ikke unna skyggesidene ved 1920-tallets luftfartseventyr.
– Jeg viste filmen på kino for fjerde- og femteklassinger i Vesterålen, og elevene reagerte på denne Mussolini-karakteren og spurte hvem han var, forteller Reiersen om diktatoren som var med å finansiere ekspedisjonen.
– Det åpnet for at vi kunne snakke om fascismen, hva den innebar, og også det faktum at folk i 1926 ikke visste hvor galt det skulle gå.
Reiersen har lagt merke til en "sterk rettferdighetssans" hos elevene som ser filmen, blant annet da vennskapet til Nobile og Amundsen bryter sammen i krangelen om hvem som fortjener æren for deres suksess.
– De peker ut det de ser som urettferdig mellom de to mennene, men er ikke enige om hvem som har rett og feil. Jeg tenker det tjener til filmens ære at man har klart å åpne for en samtale om etikk og ansvar, svik og tilgivelse.
Tittelkarakteren Titina (som er basert på den ekte hunden til Nobile) har fått en stadig viktigere rolle gjennom arbeidet med filmen. Ifølge Reiersen bidrar hun med et perspektiv som de yngste seerne kan kjenne seg igjen i.
– Mens de andre krangler om flagg og posisjon, har Titina et annet blikk. Det har også små barn - de er heller ikke opptatt av disse "voksen-parameterne".
Det tjener til filmens ære at man har klart å åpne for en samtale om etikk og ansvar, svik og tilgivelse.
Tonje Reiersen
En viktig arena for feltet
– 25 av 28 filmprosjekter som ble presentert på Arena film 2020 og 2021 gikk videre til turneer i Den kulturelle skolesekken, noe som utgjør nærmest 90 prosent, forteller Cathrine Jakobsen, fagansvarlig for film i Kulturtanken.
– Alle fylkene har de siste to årene hentet produksjoner fra Arena Film til sitt DKS-program.
Hun poengterer at selv om det samlede filmtilbudet i DKS er mye større enn programmet på Arena Film, utfyller arrangementet to viktige funksjoner som visningsarena og møteplass for feltet.
– Arena film styrker film som et eget kunstfelt i DKS, mener Mette Indrehus og peker på at filmkvoten i DKS fortsatt er ganske liten i forhold til de andre kunstfeltene.
– Å komme sammen i to dager for å se film, møte filmskapere, dele erfaringer og diskutere utfordringer utvikler et fellesskap som vi trenger.
Fakta om Nudes
- Regissert av Liv Joelle Barbosa Blad og Erika Calmeyer
- Produsert av Barbosa Film i samarbeid med NRK P3
- Målgruppe: 13-18 år
- Vant to Gullruten-priser i 2020, blant annet for Beste barne- eller ungdomsprogram
- Karakterene i serien er 14, 16 og 18 år gamle og kommer fra Vikhamar, Kristiansand og Bærum
- Se serien på NRK nett-tv
- Les sak hos P3: Etter nakenbildene
Fakta om Titina
- Regissert av Kajsa Næss og skrevet av Per Schreiner
- Produsert av Mikrofilm
- Co-produksjon mellom Norge og Belgia
- Filmen er basert på de to ekspedisjonene til Nordpolen med luftskipene "Norge" og "Italia"
- Aldersgrense: 6 år.
I DKS har den blitt vist fra 2. til 7. trinn - Les mer om produksjonen
- Se filmstudieark
Disse filmprosjektene ble presentert på Arena Film 2022
Pitcher
- Nudes
Liv Joelle Barbosa Blad, regissør
- Matthew
Trine Håbjørg, regissør
- Filmverksted: En scene, en tagning
Pia Louise Edvardsen, regissør
- Fedrelandet
Svanhild Sørensen, distributør Norsk filmdistribusjon
- Robin og planeten
Johan Kaos, regissør
- Titina
Tonje Reiersen, produsent Mikrofilm
- With Grace
Johanne Sandvik Kristensen, produsent Differ Media
- Ibelin
Ingvil Giske, produsent Medieoperatørene
- Urza - Nordlysets sang
Natalia Malykhina Bratli, regissør
- Mini-Zlatan og verdens beste onkel
Christian Lo, regissør
Kortfilmer
- Six Feet of Separation
Tone Nordli, regissør
- Bear Hug
Margrethe Danielsen, regissør
- Det er lov å si nei
Aurora Nossen, regissør
Langfilmer
- XII bragder
Izer Aliu, regissør - La elva leve (work in progress)
Ole Giæver, regissør