Et digitalt teater for fremtiden
En blå katt jobber i en magisk butikk. En dag finner han en bok som kan snakke. Det er hovedinnholdet i et teaterstykke som kan bane vei for en helt ny måte å formidle kunst og kulturopplevelser på i Den kulturelle skolesekken.
Skuespiller Mats Eldøen ser ut som om han spiller i en science fiction film. Sensorer er montert på armer, hender og bein. På hodet har han et VR-headset. Og montert på et munnspillstativ, har han en iPhone vendt mot seg som filmer ansiktet hans.
Kollegaen hans, Olli Wermskog, er litt mindre montert. Han sitter i en god stol med en iPad vendt mot ansiktet. Nå skal de straks i gang med å spille ut teaterstykket Act One.
Eldøen og Wermskog har bakgrunn fra improvisasjonsteateret. En teaterform der skuespillerne ofte har dialog med publikum. Men i dag er de testkaniner for en av Kunstlabs nye prototyper. Kunstlab er Kulturtankens prosjekt for innovasjon innen kunst og kulturformidling til barn og unge. Scenen de skal spille ut skal sendes direkte til studioet i naborommet. Der sitter blant andre Kim Baumann Larsen, som jobber i Kunstlab og er ansvarlig for prosjektet. Larsen skal snakke direkte med skuespillerne som publikum og er dermed med og former teaterstykket han opplever.
En blå katt og en snakkende bok
Den blå katten og Den gamle boka, som er figurene (eller avatarene) som publikum ser, vil kunne bety mye for mange. Dette er nemlig nybrottsarbeid.
– Essensen av teater er at skuespillerne og tilskuerne er i samme rom. I dette prosjektet ønsker vi skape det rommet og den interaksjonen som er der, med digital teknologi, forklarer Larsen.
Prosjektet startet da Riksteateret tok kontakt med Kunstlab for å få hjelp til å formidle et teaterstykke digitalt. Etterhvert ble Det andre teateret koblet på.
– Vi ønsket å bruke VR-teknologi for å fange skuespilleren i sanntid og for å kunne vise det frem til publikum. I tillegg ville vi bruke videoteknologi for at skuespilleren skulle se publikum og interagere med dem på direkten, forteller prosjektlederen.
Med andre ord: I Act One utforsker Kunstlab, Riksteateret og Det andre teateret hvordan det fungerer å ha skuespillere på et sted og publikum på et helt annet – og likevel kunne kommunisere med hverandre når stykket spilles ut.
Vi prøver å gjenskape interaksjonen som oppstår mellom publikum og tilskuere i et fysisk teater med digital teknologi.
En tegnefilm du kan snakke til
Når Eldøen (Den blå katten) og Wermskog (Den magiske boken) starter å spille ut scenen, ser publikum bevegelsene deres gjenskapt på skjermen. Katten beveger seg slik som Eldøen gjør i virkeligheten og øynene og munnen til Den magiske boken er identisk med bevegelsene til Wermskog. Det er imponerende nøyaktig gjengitt.
Men den virkelige øyeåpneren for potensiale i dette prosjektet skjer når Den blå katten henvender seg til publikum og snakker direkte med dem. Under denne testen er Kim Baumann Larsen publikum og snakker direkte med katten og boken. Han blir dermed selv en del av forestillingen.
– Det er jo teknisk nybrottsarbeid dette. Å lage et ordentlig interaktivt teater i en virtuell verden. Det er som å prøve å lage en Pixar-film der du faktisk kan snakke med karakterene på skjermen, sier Eldøen.
– Det at vi bryter den fjerde veggen og at seeren kan være med å bestemme hva som skal skje, er veldig kult, supplerer Wermskog.
– Vi prøver å gjenskape interaksjonen som oppstår mellom publikum og tilskuere i et fysisk teater med digital teknologi, forklarer Larsen.
Ny plattform for formidling
Å kunne formidle på denne måten vil kunne være svært nyttig i Den kulturelle skolesekken. Teoretisk sett vil det kunne bidra til at produksjoner i DKS kan nå ut til veldig mange flere, i og med at utøverne ikke trenger å reise. Men enn så lenge er det et stykke fra teori til praksis.
– Per nå må man frakte rundt utstyr for å oppleve dette på skolene. Men vi må ha et mål om at digital fremvisning blir bedre i skolene. Rent teknisk er det ikke noe i veien for å distribuere dette nå bare man har utstyret på plass, sier Larsen.
Når slikt utstyr er på plass i skolene, vil det skape en ny plattform for å formidle kunst og kultur gjennom Den kulturelle skolesekken.
Arne Nøst, leder for Riksteateret, ser også stort potensiale for teaterinstitusjoner.
– Det er kanskje ikke slik at vi kommer til å se VR-teater til neste år. Men noen år frem i tid tror jeg vi vil se VR-basert teater og performativ kunst laget for det formatet. Det kommer ikke til å erstatte (det fysiske teateret), men åpne et nytt visningsrom – med direkte og reel kontakt mellom publikum og kunstnere, sier Nøst.
Fra strikk og binders til robust rigg
Etter at Eldøen og Wermskog har spilt ut scenen i dialog med Larsen i rommet ved siden av, er det på tide å oppsummere.
– Foreløpig er vi en bok og en katt som har litt begrensinger. Vi må prøve å finne ut hvordan vi kan plukke opp ting og interagere med den virtuelle verdenen sånn at det oppleves enda mer naturlig, forteller Wermskog.
–Det vi gjør kommer opp på skjermen og det er bra. Så nå trenger vi bare litt flere hjelpemidler for å lage en historie, sier Eldøen.
Selv om det gjenstår mye arbeid er Baumann Larsen fornøyd med testen.
– Det fungerer, og det er en veldig god start, sier han.
Veien videre er å gjøre riggen mer stabil og videreutvikle den.
– Vi skal gjøre den tekniske riggen litt mer robust, for nå har den litt MacGyver-preg. I tillegg ønsker vi å utvikle scenografi og software sånn at karakteren kan endre omgivelsene og interagere med dem. Vi gleder oss til å teste dette med barn som publikum og se hvordan de reagerer på dette, sier Larsen avslutningsvis.
Alle bilder: Torgeir Engen, Kulturtanken
Fakta om Act One
- Et samarbeidsprosjekt mellom Riksteateret, Det andre teateret og Kulturtanken.
- Er et interaktivt teater i en virtuell verden.
- Kombinerer VR- og spillteknologi, animasjon og video som strømmes direkte
Fakta om Kunstlab
- Et nasjonalt ressurssenter for nye kunstneriske uttrykksformer i Den kulturelle skolesekken.
- Er et åpent tilbud til DKS regionalt.
- Hovedformålet er å styrke arbeidet med å utvikle nyskapende kunstneriske tilbud.
- Har fokus på nye produksjoner og prosjekter i Den kulturelle skolesekken.
- Er en praksisorientert lab rettet mot utøvende kunstnermiljøer og kunst- og kulturinstitusjoner.
- Den skal også bidra til økt erfaringsdeling og kompetanseoverføring mellom de forskjellige produksjons- og fagmiljøene i DKS.
Relaterte artikler
Tilbake til Grini
Gå gjennom tåke og grus i fotsporene til Gerhardsen og andre krigsfanger.
Nå kan du bli med hjem til Roald Amundsen!
Den ikoniske oppdagelsesreisende og polarfareren Roald Amundsen forsvant under en redningsaksjon i Arktis i 1928. Follo museum, en del av Museene i Akershus, har lansert en VR-opplevelse der du kan trå inn i huset hans. Ved hjelp av et par VR-briller og en applikasjon du kan laste ned på steam, kan du oppleve hvordan hjemmet…
Ja, digitale kunstnarmøte kan fungere!
– Periskop spør om digitale kunstnarmøte fungerer. Svaret mitt er; ja, men ikkje utan atterhald, skriv Kulturtankens direktør Øystein Strand.