Disse vinner Gullsekken 2021
Endelig kan vi offentliggjøre vinnerne av årets Gullsekker: Marja Mortensson Trio og Lost and Found Productions!
På tide å feire! Etter flere måneders planlegging, nominasjonsrunder og et godt og grundig juryarbeid er endelig vinnerne av Gullsekken 2021 klare. I dag offentliggjør vi utøverne som mottar prisen; i november deles den ut til dem i Stavanger, under en jubileumskonferanse som feirer 20 år med DKS som nasjonal ordning.
– Vi synes det er stor stas å børste støv av Gullsekken i det året hvor vi feirer den nasjonale ordningen DKS og hva den har gjort for kunst og kultur for barn og unge gjennom tjue år, sier direktør for Kulturtanken Øystein Strand.
– Uten kunstnere er det ingen DKS! Det føles derfor både godt og riktig å, i samarbeid med Norsk Tipping, sette ekstra pris på noen få av de om lag 4000 utøverne som fyller skolesekken med innhold over hele landet. Alle de nominerte representerer og synliggjør gullet i ordningen, og vinnerne som juryen har valgt ut oser formidlingsevne og formidlingsglede. På hver sin unike måte skaper de magiske kunstopplevelser på skolene og gir elevene rom for refleksjon gjennom musikken og scenekunsten. Gratulerer!
Arbeidet med Gullsekken er gjennomført i tett samarbeid med fylkeskommuner, direktekommuner, aktuelle fagorganisasjoner og Norsk Tipping. Sistnevnte deler ut prispengene på 300.000 kroner som fordeles likt mellom de to prisene.
– Gratulerer til vinnerne av Gullsekken! Det er inspirerende å se hvordan overskuddet vårt blir til levende møter med kultur for store og små. Vi håper prisen inspirerer til å fortsette arbeidet gjennom DKS, sier kommunikasjonsdirektør Tonje Sagstuen i Norsk Tipping.
De to vinnerne er nominert av DKS Innlandet og DKS Nordland. Les mer om dem her; hva slags produksjoner de har laget, hvorfor de gjør det de gjør og hva prisen betyr for dem.
Det er inspirerende å se hvordan overskuddet vårt blir til levende møter med kultur for store og små. Vi håper prisen inspirerer til å fortsette arbeidet gjennom DKS.
Årets turnéproduksjon: Marja Mortensson Trio
For produksjonen Mojhtestasse – Minnegaven
Kunstuttrykk: Musikk, Kulturarv
Målgruppe: 8.-10. trinn og VGS
Uttalelse fra DKS Innlandet:
"DKS Innlandet gratulerer Marja Mortensson Trio med Gullsekken!
Et kulturelt mangfold er dyrebart og umistelig. Dette møter Marja med å formidle musikken sin, og i å helt enkelt være seg selv. Det gir inntrykk og setter avtrykk.
Vi er stolte og glade for å ha Mojhtestasse - Minnegaven på veien for DKS i Innlandet.
Marja Mortensson Trio med Marja Mortensson, Daniel Herskedal og Jakop Janssønn representerer på mange måter det skyhøye kunstneriske nivået som dagens elever møter gjennom våre kunstnere på veien for DKS. De har en formidling som både evner å ta oss til ukjente steder og samtidig gjøre oss både klokere og rikere. Det er en kunst. Takk!"
– I det sørsamiske området har joiken vært stille lenge, og det har ikke vært i noen stor grad muntlige overføringer av tradisjonen. Derfor var jeg avhengig av å gå tilbake i arkiver og lære og herme etter gamle joikere for å finne min joikestemme, sier Marja Mortensson.
Sangeren har en helt spesiell tilstedeværelse på scenen som er få forunt, til tross for sin unge alder. I nominasjonsteksten fra Innlandet står det at Mortensson ikke nødvendigvis ber om oppmerksomhet, men "får den uansett". Prosjektet Mojhtestasse tar utgangspunkt i den sør-samiske kulturen, et bakteppe som løftes av den fantastiske musikken skapt i samarbeid med Daniel Herskedal og Jakop Janssøn. Albumet som konsertproduksjonen er basert på vant Spellemannsprisen for folkemusikk og tradisjonsmusikk i 2019.
– Skal tradisjonen videreføres er det viktig at det lages nye joiker, basert på tradisjonen, men som skal være relevant for publikumet som lytter. Når vi fremfører joikene og musikken vår har jeg alltid fokus på å formidle både fortid og nåtid for publikum, sier Mortensson.
– Jeg ser alltid an hvem mitt publikum er. Hovedideen er å gi elevene et innblikk i joiketradisjonen, det sørsamiske språket og kulturen og at dette er en del av vår felles kulturarv. Det samiske hører til i hverdagen for oss alle, men det er ulike grunner til at det har vært så usynlig og gjemt bort. Jeg håper å skape en nysgjerrighet og et minne som elevene tar med seg videre inn i sine liv.
– Hvordan har dere jobbet sammen om produksjonen, og hvorfor ville dere turnere i DKS med den?
– Det var naturlig å gå inn i et samarbeid med Turnéorganisasjonen som organiserte produksjoner og turneer og ønsket en turné med sørsamisk innhold. Det sørsamiske området strekker seg fra Hedmark, og det er det ikke så mange som er klar over. Mange lærere og elever jeg møtte i min skoletid, visste ikke at det drives sørsamisk reindrift i Svahken sïjte, i det som nå er Innlandet fylke. Helt fra min ungdomstid har jeg sett et enormt behov for å formidle kunnskap om samisk tilstedeværelse. Den kulturelle skolesekken en unik, utrolig viktig og riktig arena for å formidle nettopp dette.
– Hva er det som skiller en DKS-konsert fra andre konserter?
– Elevene får en mulighet til å oppleve kultur på et høyt nivå i sjangere de kanskje ikke vet finnes. De er det ærligste publikumet og derfor må det som fremføres være ekte og noe du som formidler virkelig mener, føler og tror på. Vi som musikere får møte elevene på deres hjemmebane og leke med musikk, utforske den sammen med publikum. Det gir en enorm mengdetrening, så det har definitivt gjort meg til en mye bedre musikant og joiker.
Det samiske hører til i hverdagen for oss alle, men det er ulike grunner til at det har vært så usynlig og gjemt bort. Jeg håper å skape en nysgjerrighet og et minne som elevene tar med seg videre inn i sine liv.
Marja Mortensson
Foto: Jørn Kristensen
– Er det noen tilbakemeldinger eller innspill fra elever du husker spesielt godt?
– Jeg liker godt de øyeblikkene hvor det elevene hører kan føles rart og veldig annerledes enn det de har hørt før. Og gjennom en hel konsert så blir publikum mer og mer vant til lyden av min joikestemme og den musikken vi formidler. Det er også spesielt fint de gangene hvor vi har samiske elever i publikum, som endelig får kjenne på følelsen av at det samiske er en naturlig del av skoledagen for en gangs skyld.
– Utover de kunstneriske tilbakemeldingene har jeg møtt elever som kjemper for å få skolen til å forstå at de har rett til samiskundervisning og at deres kultur skal være en del av skolehverdagen. Det skal ikke være elevenes bekymring og kamp, men jeg kjenner igjen følelsen av å stå i det. Det er dager hvor denne jobben er ekstra viktig.
– Hva betyr denne prisen for deg personlig?
– Jeg liker så godt ordtaket "synes vi så finnes vi". Prisen gir definitivt en synliggjøring av det vi holder på med, at det er en riktig ting å satse på. Jeg er også glad for alle gode tilbakemeldinger fra elever, skoler og at juryen fant denne produksjonen så viktig! Jeg håper at unge samiske kunst- og kulturutøvere blir inspirert til å gå inn i DKS og lage nye kreative, moderne, produksjoner som viser vårt samiske mangfold.
En av joikene som blir spilt på konserten er en personjoik som er laget til Marjas søskenbarn. Hør den her:
Hør hele albumet Mojhtestasse her:
Årets tilpassede produksjon: Lost and Found Productions
For produksjonen Oh Baby Baby goes viral
Kunstuttrykk: Scenekunst
Målgruppe: 7. trinn
Uttalelse fra DKS Nordland:
"Vi nominerte Oh Baby Baby goes viral til årets Gullsekk i kategorien «Årets tilpassede produksjon» fordi de klarte å tilpasse produksjonens opprinnelige format (scenekunst/ teater/performance) til en digital hendelse.
Digitaliseringen fungerte veldig bra i møte med elevene. Seksualundervisning i skolen er gjerne noe lærere synes er vanskelig å ta tak i, men Lost and Found Productions snakker rett til elevene -på deres premisser.
Det digitaliserte visningsformatet og mulighet for live-chat, gav forestillingen et ekstra filter, en nødvendig distanse til temaet som tas opp."
En omnipotent AI-baby, live-chat og seksualundervisning i et pastellfarget digitalklasserom: Oh Baby Baby goes viral er en helt unik scenekunstproduksjon, laget spesielt for elever på 7. trinn.
I løpet av produksjonen, som nå eksisterer som både en fysisk og digital forestilling, får elevene innblikk i en tenkt fremtid og pubertet fylt med alt det innebærer av usikkerheter, åpenbaringer og feiltrinn. Gjennom hele spilletiden kan elevene dele sine tanker direkte med utøverne via chat, helt anonymt. I følge scenekunstnerne selv har målet hele tiden vært å "sprekke så mange skam-bobler som mulig":
– Mange unge mennesker bruker unødvendig mye tid på å skamme seg over ting som er helt normalt. Og den tiden trenger vi at de bruker på viktigere ting, som å finne ut hva de liker og engasjerer seg for. Målet med Oh Baby Baby har alltid vært å ufarliggjøre det å snakke om seksualitet, identitet, følelser, kropp og pubertet, sier Nikoline Spjelkavik og Victoria Røising som sammen utgjør Lost and Found Productions.
– Vi tenkte tilbake på egen ungdomstid og fantaserte om hva som ville vært den viktigste historien noen kunne fortalt oss da. Vi opplevde begge at seksualundervisningen på hver vår skole var alt for dårlig, og at den i stedet for å forberede oss på vår gryende seksualitet, bare skremte med kjønnssykdommer og graviditet. Vi ønsket å lage en forestilling for 7. klassinger, som en slags forberedelse til ungdomsskolen og alt det fine og rare som skjer i puberteten.
– Hva er det som er spesielt med å opptre i DKS?
– Det aller beste med DKS er at det gir alle barn et møte med kunst. Kunst og kultur er viktig for barn og unge av akkurat de samme grunnene som det er viktig for voksne, og er på sitt beste noe som åpner for nye tanker, idéer og følelser. Forskjellen på barn og voksne er at barn ikke bestemmer selv, og derfor er det helt essensielt at det finnes en ordning som DKS, der alle barn får mulighet til å oppleve ulike kunstuttrykk.
– Var det noe med elevenes innspill eller tilbakemeldinger som overrasket dere?
– Vi har i alle fall fått bekreftet vår egen hypotese om at syvendeklassinger vet veldig mye om sex og seksualitet, men at informasjonen ikke er så godt sortert og prosessert. Når vi chatter med elevene underveis i forestillingen får vi mange ærlige og gode spørsmål. I tillegg til de forutsigbare spørmålene om mensen og forelskelse, blir vi hver dag overrasket av spørsmål som “Er det når folk har trekant at det blir tvillinger?”. Det som også har overrasket oss er hvor mye elevene faktisk tror på fiksjonen i forestillingen - at vi kan “hacke” dem og lese den fremtidige datatrafikken. Ofte er det noen som leter etter tegn for å avsløre oss, så vi har lært å passe oss for skrivefeil (for det er jo ikke noe roboter gjør!).
– Hva betyr denne prisen for dere personlig?
– Å vinne Gullsekken for “Årets tilpassede produksjon” føles veldig stort for et lite kompani! På mange måter smaker prisen bedre fordi forestilling fra start ble mottatt med mye kritikk fra voksne som mente at tematikken var feil for målgruppen. Den digitale forestillingen stod i fare for å bli skrinlagt. Heldigvis hadde vi god dialog med fagfolk i fra Sex og Samfunn, som vet mer enn de fleste om hvor viktig og riktig det er å snakke om sex - også i grunnskolen. Og selv om det nå føles helt fantastisk å få prisen blant så mange fabelaktige nominerte, var kanskje den aller største seieren for oss at både elever og lærere som faktisk fikk sett forestillingen har reagert utelukkende positivt på åpenheten.
– Prosjektet er ikke bare en forestilling, men en aksjon for bedre seksualundervisning i grunnskolen. Vi elsker å spille forestillingen, både i klasserom og på internett, men det beste ville egentlig vært om vi nådde et punkt der den ikke trengs lenger. Vi håper og tror at denne prisen vil være med på at enda flere får se forestillingen vår og gjennom det sette bedre og tidligere seksualundervisning på dagsorden. Vi synes selv at vi har verdens beste jobb, og kjenner teaterforelskelsen blomstre ekstra med ny gullsekk på ryggen.
Kunst og kultur er på sitt beste noe som åpner for nye tanker, idéer og følelser. Forskjellen på barn og voksne er at barn ikke bestemmer selv, og derfor er det helt essensielt at det finnes en ordning som DKS, der alle barn får mulighet til å oppleve ulike kunstuttrykk.
Nikoline Spjelkavik og Victoria Røising
Mer om Gullsekken
Gullsekken deles ut i samarbeid med fylkeskommunene og direktekommunene i DKS, og Norsk Tipping. Prisen ble gitt ut første gang i 2007 og sist i 2014. Prisen gjenoppstår som en del av feiringen av 20 år med DKS som nasjonal ordning.
Prisens utforming, nominasjonsprosess og jurysammensetning har blitt definert gjennom møter med fylker, kommuner, Norsk Tipping og aktuelle fagorganisasjoner.