Tegnet norgeskart. Bente Katla er uthevet

– Siden kulturkontakt-rollen ikke kompenseres, så er det egeninteresse som driver kulturkontaktene

DKS Bergen er en av 12 direktekommuner. Rådgiver Monica Håkansson påpeker viktigheten av kulturkontakter som brenner for rollen.

Tegnet norgeskart. Bente Katla er uthevet

– Samarbeidet med kulturkontaktene fungerer på den måten at de er DKS sitt kontaktpunkt ute på skolene, dit jeg sender all informasjon som skal ut til lærerne. Det kan være påminnelse om et program der man ikke har nok påmeldinger enda, eller at tilbudet er falt i glemmeboken på skolene. Jeg informerer om tilbudet og om hvor skolene kan melde seg på. Annen info som sendes ut kan være relevant info om kurs, konserter og samlinger som handler om noe kulturelt, sier rådgiver Monica Håkansson.

Monica Håkansson, rådgiver Team Kvalitetsutvikling, Etat for skole, Byrådsavdeling for barnehage, skole og idrett, Bergen kommune.

Tilbud til kulturkontakter

– En gang i året, i august ved skolestart, inviterer vi til en Kulturell Markedsplass der alle aktuelle aktører, pluss andre som museene, står på stand. Kulturkontaktene kan gå rundt og snakke med alle om programmene og få den informasjonen de trenger.

Har dere noe tilbud til kulturkontakter utover den årlige markedsplassen?

– Ja, av og til kan kulturkontaktene inviteres til for eksempel prøveforestillinger på teateret eller i Grieghallen på konsert. Da gjøres dette i samarbeid med institusjonen. Eller vi inviterer til et infomøte om noe "nytt", for eksempel da Rikskonsertene ble lagt ned og Kulturtanken oppsto.

LES: Intervju med Bente Katla, kulturkontakt på Loddefjord barneskole

Om rekruttering

Bente Katla fortalte at hun gjerne lar noen andre overta rollen, men at hun tror ingen ønsker å overta som kulturkontakt. Først og fremst på grunn av tidspress. Har dere noen tanker om hvordan man kan motivere folk til å ta på seg rollen?

– Siden vi ikke har en ordning der kulturkontakt-rollen kompenseres på noen måter, verken med penger eller tid, så er det egeninteresse som driver kulturkontaktene. Slik er det bare, dessverre. Skulle gjerne kompensere den innsatsen de gjør. Men at det er tidspress i denne oppgaven har jeg i grunn liten forståelse for. Skjønner ikke helt det. Vi kunne kanskje få til mer "kulturbegivenheter" for kulturkontakter, som konserter og forestillinger, men da må institusjonene være med og stå for kostnaden.

Kulturkontaktenes rolle er, sammen med ledelsen, avgjørende for hvor mye barna på den skolen får av kulturopplevelser.
Monica Håkansson

Om å tilpasse DKS til spesialavdelinger

Katla mener at DKS i liten grad er tilpasset behovene til elevene hun underviser på skolens spesialavdeling. Har dere noen tanker om dette?

– Av de tilbud vi får inn prøver vi å finne frem til de som vil passe for "forsterket" avdeling og gjøre skolene med slike avdelinger oppmerksom på det. Men dessverre er det vel slik at det ikke kommer så mange slike innspill.

Tips til kulturkontakter

– Fremtidige kulturkontakter må ha en brennende interesse for oppgavene og være dedikerte, og være en flink informant til skolens rektor. Kulturkontaktenes rolle er, sammen med ledelsen, avgjørende for hvor mye barna på den skolen får av kulturopplevelser.

LAST NED: Ti tips til kulturkontakter

Nettside