Timimie Märak i samedrakt foran graffitivegg

Biejvvelådde – fra jukselapp til sommerfugl

En hardtslående performanceforestilling om identitet er et synlig bevis på DKS Nordlands satsing på samiske produksjoner.

Timimie Märak i Harstad under forberedelser til turneen. Foto: Regina Steen Bergman

Timimie Märak er samisk, svensk og sint.

– Er det noe jeg vil formidle til ungdom, så er det at du aldri behøver å velge én gang, sier slampoeten.

I oktober får ungdommer i Helgeland oppleve DKS-forestillingen «Biejvvelådde – fra jukselapp til sommerfugl».

– I Nordland fylkeskommunes kulturstrategi er det nevnt at DKS Nordland skal ha særlig sterkt fokus på å bidra til gode samiske produksjoner inn i ordningen. Vi har derfor, i samproduksjon med den samiske festivalen Markomeannu og utøveren, produsert performanceforestillingen «Biejvvelådde – fra jukselapp til sommerfugl» med Timimie Märak, sier Stig Løvseth, leder for avdeling Ung Kultur i Scene 8.

Valgene våre

Vi treffer Märak under KOMMA-festivalen på Lillehammer, hvor den* er en del av programposten «Semikolon: Heftige tekster».

*Märak ønsker at vi bruker pronomenet den i stedet for han, hun eller hen.

Biejvvelådde handler om identitet. Timimie Märak tar elevene forbi sperren av alt vi må late som vi er, for å finne det vi faktisk vil, på ordentlig.

Barn og unge må lære at man alltid har mer enn ett valg – du kan alltid begynne om igjen.
Timimie Märak, zoomet inn fra et annet bilde
Timimie Märak

– Den største løgnen ungdom påprakkes er at de bare har ett valg. Det gjelder oss alle – vi blir påminnet om det hele tiden. Hele tiden lærer man at man skal forsøke å «bli noe». Men du får samtidig faen meg ikke tro at du er noe!

Den svenske slampoeten mener det er vanskelig for folk å endre retning i livet. Det gjelder ikke bare for eksempel å erkjenne at man vil bytte pronomen eller kjønn – men også å velge å skille seg, bytte jobb eller flytte.

– Barn og unge må lære at man alltid har mer enn ett valg – du kan alltid begynne om igjen.

Timimie Märak i samedrakt foran graffitivegg
Timimie Märak (Foto: Regina Steen Bergman)

Poesi som medium

I Sverige ble Märak for alvor kjent etter fremføringen av diktet «What local people?» som en del av protestene mot gruveutbygging på reinbeite-områder nær Jokkmokk i 2013.

– Jeg synes kommunikasjon er viktig, og poesi er det verktøyet som har funket for meg. Det gir rom for å formidle noe uten å sensurere seg selv.

Det var ikke gitt at den skulle livnære seg av språk.

– Jeg hadde dritdårlige karakterer da jeg gikk på skolen! I svensk fikk jeg ikke engang karakter. Men mormor har alltid lest høyt for meg, og jeg har lest høyt for henne. Hun sa jeg skulle forsøke å se det neste ordet før jeg uttalte et ord - så jeg så hva neste del av setningen var. Et ords betydning er jo helt avhengig av konteksten. Jeg har alltid elsket språk, men visste ikke at det var poesi jeg holdt på med før senere.

– Alle kan noe. Poesi er mitt medium.

Timimie Märak

Slampoeten påpeker at uansett hvordan du uttrykker deg, om det er gjennom språk, bevegelser, musikk eller noe annet, så trenger det ikke å være perfekt.

– Alle kan noe. Poesi er mitt medium. Jeg kommer fra en familie hvor det alltid har vært rom for å prate. Jeg har dessuten alltid fått lov til å si min mening. Jeg har lært at det ikke er farlig å være sint. «Heller sint sammen enn lei deg alene!» har vært mottoet i vår familie.

Vil presentere et alternativ

Å dra på DKS-turné blir en ny opplevelse.

– Jeg elsker å opptre. Men å gjøre det i en skolesammenheng er den verste konteksten for min del. En skole er et så ladet sted. Mange ulike ungdommer tvinges sammen, med beskjed om å komme overens. Fokuset er at du skal bli noe – samtidig som du ikke får lov til å tro at du er noe.

Timimie Märak ønsker å vise barn og unge at går an å jobbe med kunst og kultur.

– Man trenger ikke alltid vite hva man vil, man kan begynne med å vite hva man absolutt ikke vil jobbe med! Jeg vil presentere et alternativ for elevene. Vise at det faktisk går an.

To utøvere på en scene under en forestilling. Lerret med bilde av reinsdyr i bakgrunnen.
Bilde fra forestillingen. (Foto: Regina Steen Bergma)

DKS Nordland om Biejvvelådde

Ida Hevrøy-portrett
Ida Hevrøy er produsent for Den kulturelle skolesekken i Scene 8.

– Arbeidet med «Biejvvelådde» har vært veldig vanskelig på grunn av Covid-19. Egentlig skulle dette bli en festivalproduksjon til Márkomeannu som skulle videreutvikles til en skoleproduksjon. Festival ble det ikke, og preproduksjon ble vanskelig da tre av fire utøvere satt i Sverige, forteller Ida Hevrøy, DKS-produsent i Scene 8.

– Uansett så kom vi i mål (takk til Teams!) og lørdag 10. oktober 2020 var det premiere i Bodø. Det er en veldig fin forestilling, med et viktig bidrag til det å finne eller utvikle sin identitet.

– Jeg opplever Timimie som en kompromissløs utøver som har mye på hjertet. Og jeg tror at et ungt publikum vil kunne få satt i gang noen tankeprosesser rundt det å tilhøre en minoritet, og det å bli puttet i en boks.

Fakta

  • Forestillingen «Biejvvelådde – fra jukselapp til sommerfugl» er for alderstrinn 8. klasse til VG3
  • Uttrykksform: Litteratur
  • Samproduksjon med den samiske festivalen Márkomeannu, utøveren og DKS Nordland. Forestillingen er på svensk, norsk og lulesamisk og er en blanding av poesi, musikk, dans og visuell kunst.
  • Timimie Märak er kjent som urfolksfeminist og queeraktivist, og har flere topp-plasseringer i Sveriges nasjonale poesislam-konkurranse.
  • Følg Märak på Instagram: @timimiemarak
  • Se Märak fremføre «What local people?» på YouTube

Relaterte artikler

To lapper der det står Usant og Sant på står oppreist på et bord

Ny produksjon i DKS: Fake News – fra Snorre til Trump

Kritisk tenkning trumfer gammel manns tale. DKS Innlandet ser nærmere på slanger og politikk i et tusen år gammelt sagn.

Kollasj. Elin Kåven til venstre, tegning av den arktiske alven til høyre

Samisk folketro i digital AR-drakt

Hvordan lage kunst for elever som vekker følelser og gir inspirasjon? Hva med en produksjon om samisk og nordisk kultur, mytologi og natur – pakket inn som en digital AR-opplevelse? Elin Kåvens nyskapning blir nå en realitet gjennom Den kulturelle skolesekken!

Promobilde til produksjonen Inn i det ukjente - sort-hvitt bilde av en forlatt campingvogn

Ny produksjon i DKS: Inn i det ukjente

En moderne horrorforestilling utspilt i en campingvogn får ungdom til å tigge om mer. DKS Møre og Romsdal har en forkjærlighet for litt annerledes scenekunstproduksjoner.