Kulturbarn: Kristiansand
Under Kulturbarn-konferansen delte de seks Kulturbarn-kommunene sine erfaringer med satsing på kunst og kultur for de yngste barna. Hva har de lært, og hva tas med i det videre arbeidet?
Hele 32 kommuner sendte inn søknad om å bli Kulturbarn-kommune. Noen kommuner som skulle slås sammen, søkte sammen om å bli Kulturbarn-kommune. Målselv, Sunnfjord, Røros, Øygarden, Fredrikstad og Kristiansand var de seks kommunene som ble valgt ut til å medvirke i Kulturbarn-prosjektet.
I november 2020 ble konferansen «Kulturbarn 0–8» avholdt. Under den digitale konferansen presenterte Kulturbarn-kommunene hver sin video for å vise hvordan prosjektet har gått. I etterkant tok vi en prat med kommunenes prosjektledere for å få deres tanker om å være en Kulturbarn-kommune.
Her får du vite mer om Kristiansands erfaringer. Se også kommunens videopresentasjon nederst.
Kristiansand (Agder)
Inger Margrethe Stoveland: Leder av Fluks - Senter for ung kunst og kultur ved Universitetet i Agder.
– Gjennom flere prosjekter har Kristiansand fått til å arbeide med de minste gjennom kunst og kultur. Blant disse er Skapende barn som vi har arbeidet med de fire siste årene. Prosjektet bringer profesjonelle kunstnere ut i barnehagene for å ha gruppesamlinger om musikk, litteratur og visuell kunst med 3–4åringer. Det er primært et kunstprosjekt, men «bivirkningene» er større deltakelse, inkludering og fri utfoldelse.
– Vi ønsket å være med siden vi allerede hadde lyktes med å lage et godt samarbeid mellom UiA og Kristiansand kommune. Det var interesse av å ta dette videre, samtidig som vi kunne lære av andre kommuner.
Hva har prosjektdeltakelsen lært dere?
– Vi har lært at det skal veldig lite til for å løfte tilbudet for de minste på kommunalt nivå. Det gjøres i utgangspunktet ganske lite, siden det er vanskelig å prioritere innenfor dårlig kommuneøkonomi. Ønsket om å gjøre noe er imidlertid der, og behovet er i alle fall der!
– I tillegg har vi sett at det er krevende for barnehagene å få plass til gode kunstprosjekt for de minste, imellom bleieskift, mat, påkledning osv., særlig når alt også skal loggføres. Derfor har vi omtalt kunst i barnehagen som det å gå på museums- og teaterbesøk osv., det å få besøk av profesjonelle kunstnere og det man gjør selv. Det flotteste var da vi fikk besøk av Ingrid Skarprud, da hun arbeidet med barna og de ansatte i barnehagene om å lage aksjonskunst. Det var inspirerende!
– Det som har overrasket oss er hvor viktig de voksne som omgir barna er. I prosjektsammenheng har dette særlig vært de voksne i barnehagene. Uten trygge voksne i kunsten er det vanskelig å gjøre barna frie og komfortable med den.
Hvilke tilbakemeldinger har dere fått?
– Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra ansatte i barnehager, foreldre og barna selv både vedrørende Skapende barn, Trygge voksne og Ingrid Skarperud.
Har dere noen kort- og langsiktige mål med deltakelsen?
– Vi er i dialog med kommunen om å finne gode synergier for verdiene som allerede er skapt, og for hvilke institusjoner som kan drive arbeidet videre. Vi håper på positive utfall angående dette.
Uten trygge voksne i kunsten er det vanskelig å gjøre barna frie og komfortable med den.
Inger Margrethe Stoveland