Griseflaks og nerver av stål
Om å arrangere en visningsarena i en pandemi.
At årets Marked for Musikk faktisk ble gjennomført er nærmest et mirakel. For allerede uka etter gikk Larvik over til rød sone og planlagte arrangementer måtte kanselleres. Men i tre dager i oktober 2020 samlet lykkelige utøvere og publikum seg i Bølgen kulturhus og på Sliperiet for å oppleve live musikk, sammen.
Natasha Peevor-Johnson og Linda Gjersøe Helseth, henholdsvis overordnet ansvarlig for arrangementet og programansvarlig, måtte håndtere en utfordring av de sjeldne i år.
– Usikkerheten var verst. Det tar vanvittig mange timer å arrangere noe slikt, så det å samtidig vite at alt kunne være forgjeves – det var krevende, sier Peevor-Johnson.
Det er 8. gang hun er med og arrangerer Marked for Musikk, som er inne i sitt 11. år.
En balansegang
Årets program måtte stadig endres. Egentlig skulle den europeiske visningsarenaen YAMawards avholdes samtidig, med tilreisende utøvere fra hele kontinentet. Det ble tidlig klart at det ikke gikk. Lenge håpet arrangørene at i hvert fall utøvere fra Norden kunne delta på selve visningsarenaen. Men land etter land ble rødt. Årets endelige program bestod derfor utelukkende av utøvere bosatt i Norge, bortsett fra én produksjon med noen svenske utøvere, som i forkant satt i karantene.
Peevor-Johnson og Helseth samarbeidet tett med utøvere om vurdering av behov for smittevern opp mot kunstneriske hensyn.
– Det har vært en balanse å vurdere når en produksjon ødelegges for mye av koronatiltak. Ofte trumfet smittevernhensynene, forklarer Helseth.
Mange planlagte utøvere og produksjoner måtte av ulike grunner strykes fra programmet.
– Det endelige programmet var vel fjerde versjon av det opprinnelige. Så det var mye vi ikke kunne vise, men det var heldigvis mange gode produksjoner vi også fikk vist, understreker Helseth.
I tillegg til at pandemien satte sterke begrensninger på hvilke utøvere som kunne delta, måtte smittevernhensyn også settes først i den praktiske utføringen. Større scener måtte prioriteres, den vanlige, gode og nyttige minglingen før og etter konserter måtte unngås, i likhet med barn og unges medvirkning i form av for eksempel workshops.
– Det smerter når du ser at en utøver eller en produksjon hadde fortjent en annen scene eller intimitet enn det som var mulig, sier visningsarenaens programansvarlig.
Uaktuelt med strømmet arrangement
Under tidligere avviklinger av Marked for Musikk har de to tenkt: «Hva er det verste som kan skje? Ingen kommer til å dø». Men i år var de faktisk ansvarlige for folks liv og helse. Alvoret og ansvaret ble stadig tydeligere jo nærmere oktober de kom. Hovedfokuset ble å gjøre arrangementet så trygt som overhodet mulig. Og ja, visst tok det fokus fra andre oppgaver. For uendelig mange detaljer påvirkes av smittevern:
Hvem overtar hvis den som skal sprite mikrofonene blir syk? Hva gjør vi hvis det begynner å regne og elevene som skal vente ute er nødt til å vente inne, og vi blir for mange i foajeen? Hva er plan B hvis mange utøvere plutselig må i karantene og ikke kan komme? Hvem betaler hvis vi må avlyse på grunn av redusert program? Og så videre, og så videre.
Men det var aldri snakk om heller å strømme arrangementet.
Disse konsertene er ikke ment for streaming. Enten kom folk, eller så ble det ikke noe arrangement!
— Linda Gjersøe Helseth
– Det kom noen innspill om det, men vi var ganske så klare på at det ikke er det Marked for Musikk handler om. Disse konsertene er ikke ment for streaming. Enten kom folk, eller så ble det ikke noe arrangement! sier Helseth bestemt.
– Der var vi ganske harde, istemmer Peevor-Johnson.
Og folk kom. Få dager etter at påmeldingen åpnet, var det venteliste fordi så mange ønsket å delta.
– Vi er utrolig stolte, rørte og glade over tilliten de viste oss som arrangør, det at folk hadde troen på at vi ville klare å avvikle et trygt arrangement.Vi følte også at vi betød noe utover det vi vanligvis betyr. Årets Marked for Musikk var en sosial arena for oss alle som i månedsvis har levd i hver vår segregerte boble. Viktigheten vi alle har av å møte andre mennesker, viste seg i full blomst, poengterer de to.
Verdifull erfaring
Arrangørene trøster seg med at det kommer flere år, og at både de og publikum har mange produksjoner å se frem til under neste års Marked for Musikk.
– Jeg gleder meg til vi bare kan tenke på det kunstneriske innholdet igjen! Nå vet vi i hvert fall hvordan vi skal holde et sånt arrangement under en pandemi, avslutter Peevor-Johnson.
Om Marked for Musikk
Marked for Musikk (MfM) er en nasjonal visningsarena for konserter rettet mot barn og unge, hvor arrangører fra kulturhus, festivaler, biblioteker og Den kulturelle skolesekken i løpet av tre dager kan se, evaluere og finne konserter tilpasset sine unge publikummere. Målsettingen med MfM er å øke kvaliteten på konsertproduksjoner for barn og unge.
MfM avholdes i Larvik i slutten av oktober hvert år og er et samarbeidsprosjekt mellom Vestfold og Telemark fylkeskommune, Larvik kommune og Kulturtanken. Det ble arrangert for første gang i 2010.
Toppbilde: Linda Gjersøe Helseth og Natasha Peevor-Johnson, fotografert under Marked for Musikk 2018. Foto: Lars Opstad/Kulturtanken
Resterende bilder er tatt av Erik Brandsborg/Kulturtanken og Marte Glanville/Kulturtanken.