AI-teknologier som verktøy for og med barn og unge
Digitalt seminar med Birgitte Aga og Tonje Hessen Schei.
5. juni 2020 strømmet Kulturtanken seminaret “Ai-teknologier som verktøy for og med barn og unge”. Teknologen Birgitte Aga presenterte noen av sine kunstprosjekter som er utviklet i samarbeid med barn og unge, der anvendelse av nye AI-teknologier benyttes som et verktøy for kreativ utvikling. Regissøren av dokumentaren iHuman og direktør for UpNorth, Tonje Hessen Schei, delte sine erfaringer i et DKS-perspektiv.
I tillegg til presentasjonen var det samtale om kunstig intelligens, samt spørsmål og svar. Her er opptaket:
Spørsmål og svar med Birgitte Aga
Som teknolog – hvorfor har du interessert deg spesielt for hvordan AI-teknologi kan brukes som verktøy for kreativ utvikling?
– Fra kunstverk til designspekulasjoner, til hybrider og grenseovergangsformer, kunstnere og designere en langvarig praksis med å kritisere den sosiale effekten av nye teknologier. Som en teknolog, forsker og kunstner, er det for meg alltid samspill mellom teknologi som verktøy, som kreativt uttrykksform og som politisk verktøy. Ved å bruke AI-teknologi som verktøy for kreativ utvikling kan man aktivere mennesker, brukerne av framtidige AI-drevne teknologier, til å konfrontere integrerte maktstrukturer, skjevheter og innflytelse i disse systemene.
– Hva er den største misforståelsen om AI-teknologi?
– En av de større misforståelsene om AI-teknologier er at de er for komplekse til at allmenheten kan forstå deres funksjon og innflytelse. Dette gir globale selskaper som Apple, Google, Amazon og Microsoft en unnskyldning til å ikke ta ansvar for at alle brukere forstår hvilken innvirkning deres teknologier kan ha. Dette er også kanskje en av de større truslene til likestilling og demokrati vi står ovenfor her i dag.
Spørsmål og svar med Tonje Hessen Schei
– Som filmskaper – hvorfor har du interessert deg for forholdet mellom menneske og maskin?
– Som filmskaper har jeg vært svært interessert i det eksplosive forholdet vi mennesker har til teknologi. I de siste 15 årene har jeg fordypet meg i hvordan teknologi forandrer oss som mennesker, verden rundt oss og ikke minst framtida vår. Med iHuman har jeg i de siste 5 årene vært på innsida av den kunstig intelligens revolusjonen for å se nærmere på hvordan denne teknologien forandrer livene våre og verden rundt oss.
– Hva er den største misforståelsen om kunstig intelligens?
– Mange ser på kunstig intelligens som noe som kommer i framtida, og vet ikke at kunstig intelligens allerede er her. Vi lever alle under en ny algoritmisk verdens orden hvor vi er under konstant overvåkning av store tek selskap som vet alt om oss. Vi er helt avhengig av mer og mer intelligente maskiner – telefonene våre sporer oss – og hører det vi sier og ser det vi gjør – og når vi er på nett trackes vi konstant og dataen vår selges og kjøpes. For tek selskaper er vi brukere – og da er det også essensielt at vi forstår hvordan vi blir brukt og manipulert.
– iHuman ble nylig vist for 1200 elever. Kan du trekke frem ett spørsmål, som du syntes var interessant?
– Hvorfor har Google så mye makt? Hvorfor er det ikke internasjonale lover som bestemmer hvordan kunstig intelligens blir brukt.
Om foredragsholderne
Birgitte Aga
Aga er en teknolog, forsker og kunstner som spekulerer rundt innvirkningen av conversational AI (snakkende kunstig intelligens) på mennesker, samfunnet og miljøet. Med en MBA i innovasjon og en doktorgrad i AI, har hun en lang erfaring med å utvikle FoU-prosjekter med fokus på AI og datadrevne systemer, på tvers av kunst, kultur og utdannelse. Hun har akkurat startet hos Riksantikvaren hvor hun skal utvikle brukeropplevelser og nytenkning for deres digitale tjenester.
Birgitte Aga har laget nye konversasjons AI-kunstverk med kulturinstitusjoner som Tate Modern, KARST, FACT og ARS Electronica. Hennes nyeste arbeid er Women Reclaiming AI, en feministisk stemmeassistent basert i kunstig intellingens som hun har utviklet med sin samarbeidspartner Coral Manton. Programmeringen av dette verket er basert på workshops med mer enn 100 kvinner. For øvrig er Aga South West Creative Technology Fellow (UK) innen automatisering/AI, medarrangør av Fulldome UK Biennial (Storbritannia), en del av i-DAT Research & Design Collective og har mottatt finansiering fra ACE Artists International Development fond (Storbritannia).
Tonje Hessen Schei
Schei er en prisvinnende filmskaper, med et klart fokus på menneskerettigheter, miljø og det skiftende forholdet mellom menneske og maskin.
Tonje Hessen Scheis forrige film «Drone» vant blant annet Amanda og Gullruten for beste dokumentarfilm, Den Norske Filmfredsprisen ved Tromsø Internasjonale filmfestival, og prisen for «The most valuable documentary of the year» ved Cinema for Peace i Berlin.