Barnetegning om hiphop

Hiphop-verksted for alle

I et lite studio på Hvam VGS ligger en ung mann henslengt på gulvet og roper oppmuntrende, mens tung hiphop pumper i høyttalerne. – Ja! Det er bra, dette er breakdance!

Foran ham danser fire ungdommer, en etter en kommer de fram og gjør sine moves.
- Husk turtle-freezen din!

Attitude

Guttene jobber og svetter.
- Man må tåle litt smerte for å breake, stønner en av guttene mens han forsøker å stable beina opp på hverandre i en avansert freeze.
- Det er riktig, ler Mathias, – Det er breakerattitude!

Mathias Jin Budtz spretter opp og hjelper ungdommene med å få til den klassiske waven fra arm til arm som en elektrisk bølge. – Ja! Publikum er ville! Kom igjen! Mathias klapper og jubler.

Mathias Jin Budtz, danser, pedagog og koreograf i streetdance, break, hiphop og house har workshop for halvparten av den tilrettelagte 3.-klassen på Hvam VGS i Nes. – Nå må dere bare finne et navn til gruppa, så er vi klare for visning.
- Sommerfuglene kribler i magen min, sier en av guttene.
- Det er bare bra, sier Mathias, – man skal være litt nervøs før en oppvisning.

Fire ungdommer danser hiphop.
Foto: Vera Micaelsen

Personlig uttrykk

I naborommet er tegneserieskaper Geir Moen i gang. Geir tegner og forklarer om graffiti og street art, hva kunstformen er, og hvordan den har blitt til. Han viser streker og stil, og forklarer at personlig uttrykk er veldig viktig. Han lener seg over en av elevene.
- Du har så energisk tegnestil, Anders, se her, det vibrerer nesten.

Ungdommene sitter konsentrert over arbeidet, de har allerede tegnet en skisse på papir, og nå overfører de den over på gjennomsiktige plastark. Geir forklarer:
- Når de er ferdige legger vi dem på noe så gammeldags som en overhead, men når vi projiserer dem mot veggen, så blir det en kul bakgrunn for danserne.

Geir har reist mye på turné for DKS, men dette er det første verkstedet han har vært med på som er laget spesielt for tilrettelagte klasser.
- Slike tegneoppgaver kan fort bli uniforme. Mange elever tegner variasjoner over det samme. De kan for eksempel tegne samme figuren som de har øvd på, fordi de vil være flinke, forteller han.
- Men disse elevene er mye friere. Personligheten tyter fram, og det blir alltid veldig egenartede tegninger.

Å connecte med det kreative

Akershus fylkeskommune har en egen satsning med tilrettelagte produksjoner for både grunnskolen og videregående. Produksjonene skal nå mange ulike elevgrupper, fra barn med store fysiske og psykiske funksjonshemminger, til ungdom med adferds- og læringsvansker. Elevgruppene er veldig forskjellige, noen trenger tilpassede produksjoner, mens andre har større behov for at rammen rundt er tilpasset, med for eksempel små grupper og trygge omgivelser.

- Disse elevgruppene er SÅ forskjellige, sier Mathias, – vi kan ikke kjøre likt opplegg, men må være veldig fleksible.
Geir fyller inn:
- Når vi er i grupper med multihandikappede elever, så er det ikke sikkert vi kan få dem til å danse eller tegne som vanlig, da må vi improvisere og finne andre veier inn til dem.

Mathias har jobbet med danseelever i mange år.
- Vanligvis instruerer jeg mer, men i disse gruppene må jeg være mye mer lydhør for elevene. Framfor å overføre kunnskap må jeg fokusere mer på møtet med den enkelte eleven, og bygge videre på det. Han tenker seg litt om.
- Jeg burde egentlig gjøre det mye mer ellers også.

Geir har også lang erfaring med elever og tegneworkshop.
- Forskjellen fra andre tenåringer er at disse ofte er friere og mer entusiastiske, har mindre sperrer og kaster seg ut i ting fryktløst, og uten en tanke for hva andre måtte mene.

Geir Moen og Mathias Jin Budz - portrett
Geir Moen og Mathias Jin Budz. Foto: Vera Micaelsen

Hiphop-verkstedet ble utviklet av scenekunstprodusent Kathrine Kirsebom og Vibeke Kirkebø Hegg, som har ansvar for visuelle produksjoner, i samarbeid med Mathias og Geir.

- Det var Akershus som kontaktet oss, og både Mathias og jeg syns det var en super idé, forteller Geir.
– Mange av disse elevgruppene faller litt på siden av ungdomskulturen, og dette er en fin måte å inkludere dem.

- Ja, sier Mathias, – Vi vil gi dem en opplevelse av hiphopkulturen, at de får en kool erfaring. Dans og tegning er egne språk som alle kan mestre på sine premisser. Målet er at elevene skal få igjen noe, at de skal connecte med det kreative, ikke at de skal være flinke eller vise fram, men oppleve og erfare.

Finale-freeze

Klasserommet ryddes og gjøres klart for framvisning. De ferdige bildene projiseres på veggen bak, og dansegruppa stiller seg opp, klare til å gi oss en oppvisning.

- Har dere et navn?, spør Mathias.
- Vi heter The 4 Groovers!

The 4 Groovers danser, og alt er på plass. Alle husker freezen sin, og avslutningen sitter som ei kule.
– Bra!, roper Mathias, – Sånn skal det gjøres!

Geir viser fram tegningene en runde til, sånn at alle får se.
- Se den flotte komposisjonen til Sebastian, og så mange detaljer!

Geir legger en tegning på overheaden, der et drageliknende vesen snor seg rundt bokstavene. – Henriette, dette er kjempefint tegna, det kunne vært et platecover, eller tenk dere dette som en stor plakat!

Fakta

* Hiphop-workshopen er på turné til alle de videregående skolene med tilrettelagt tilbud i Akershus.

* Mathias Jin Budz er dansk, men bosatt i Norge siden 2007. Jobber som danser, pedagog og koreograf i ulike sjangre innen streetdance, som break, hiphop og house. Han er utdannet fra Flow Dance Academy i København. Han medvirket i Det Norske Teatrets store suksess «Jungelboka», som vant Hedda-pris. Er medlem i crewet dEEp doWN dopEiZM som blant annet har opptrådt på San Francisco Hip Hop Dancefest og vunnet Floorknights Anniversary. Han har også deltatt på battles i inn- og utland. Mathias har lang undervisningserfaring fra folkehøgskoler, KHIO og kveldskurs, blant annet i Follo, Numedal, på Bajazz, Art, Dancespace, og KGBeat & Circle.

Geir Moen er tegneserietegner. Han står blant annet bak seriene «Hex» og «Asfalt», publisert i henholdsvis tegneseriebladet Nemi og Larsons gale verden. Han har også laget soloheftene «Ghasp». Moen mottok i 2007 Kulturdepartementets tegneseriepris for De fire store for «Når de døde vågner», sammen med manusforfatteren Øystein Runde. Tegneserien ble utgitt i 2007 og er en «monsteraction» med «de fire store» i norsk litteraturhistorie: Henrik Ibsen, Bjørnstjerne Bjørnson, Jonas Lie og Alexander Kielland. Geir jobber også med andre tilbud innenfor DKS Akershus.

* Arrangert av: Akershus fylkeskommune, seksjon kultur, DKS-enheten